Home » Natură » O fosilă recent descoperită răstoarnă tot ce știam despre evoluția rechinilor

O fosilă recent descoperită răstoarnă tot ce știam despre evoluția rechinilor

Publicat: 14.09.2020

O bucată din craniul unui pește preistoric, care înota în oceane în urmă cu 400 de milioane de ani, ar putea răsturna întreaga istorie a evoluției rechinilor, au anunțat cercetătorii.

Peștii osoși, precum somonul sau tonul, precum și multe alte vertebrate de uscat, de la păsări la oameni, au schelete compuse din os. Cu toate acestea, scheletele rechinilor sunt făcute dintr-un material mai moale numit cartilaj, chiar și în cazul adulților.

Oamenii de știință au explicat această diferență încercând să sugereze că ultimul strămoș comun al tuturor vertebratelor cu maxilar avea un schelet intern din cartilaj, în timp ce scheletele osoase au apărut după ce rechinii erau deja evoluați. Acest aspect a fost considerat atât de important încât vertebratele au fost împărțite în „vertebrate osoase” și „vertebrate cartilaginoase”.

O nouă descoperire răstoarnă teoriile anterioare

De asemenea, printre alte dovezi care ar susține această teorie se numără și rămășițele peștilor numiți placodermi, creaturi cu „armuri osoase” care formează și o parte din maxilar. Rămășițele acestor pești arată că aveau un schelet intern compus din cartilaj.

Însă, o nouă descoperire răstoarnă această teorie. Cercetătorii au descoperit o bucată din craniul unui astfel de pește care este făcută din os.

Fosila, veche de aproape 410 de milioane de ani și detaliată în jurnalul Nature Ecology & Evolution, a fost dezgropată în Mongolia de Vest în 2012 și aparține unui pește placodermi care a fost poreclit Minjinia turgenensis. Acesta ar fi avut în jur de 20 – 40 cm lungime, potrivit The Guardian.

„Nu m-am așteptat niciodată să găsesc așa ceva”

„Fosila aceasta este probabil cel mai surprinzător lucru la care am lucrat în toată cariera mea. Nu m-am așteptat niciodată să găsesc așa ceva”, a spus dr. Martin Brazeau de la Imperial College London, autorul principal al noului studiu.

Noua descoperire pune la îndoială ideea că rechinii s-au desprins din arborele filogenetic al vertebratelor cu maxilar, înainte ca scheletul lor intern să evolueze, a mai adăugat Brazeau.

Descoperire șocantă. Oamenii de știință au găsit un rechin fără piele