Home » Natura » Societatea Ornitologică: Utilizarea păsărilor de pradă pentru vânătoare ar fi o gravă eroare

Autor: Redactia Descopera.ro 10.15.2020
Sursa foto: Facebook Schoharie County

Societatea Ornitologică Română (SOR) consideră că legalizarea falconeriei, tip de vânătoare care presupune utilizarea păsărilor de pradă, ar fi o gravă eroare și atrage atenția asupra efectelor negative pe care le poate produce această modificare legislativă.

Camera Deputaților a votat în favoarea legalizării falconeriei.

Această modificare a Legii vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic nr.407/2006 a fost inițiată de grupul PSD din Camera Deputaților, care a modificat radical un proiect legislativ respins inițial de Senat. Actul normativ urmează să meargă la promulgare la președintele României, Klaus Iohannis.

Actul normativ a fost adoptat cu 171 de voturi „pentru”, 63 „contra” și 28 de abțineri. Camera Deputaților este for decizonal.

Conform proiectului de lege, se modifică articolul 33 alineatul (1) prin introducerea păsărilor de pradă ca modalitate de practicare a vânătorii.

Favorizează braconajul cu păsări de pradă

Societatea Ornitologică Română atrage atenția asupra potențialului distructiv al acestor modificări și reclamă lipsa totală de comunicare din partea inițiatorilor legii, precum și faptul că specialiștii din domeniu nu au fost consultați.

„Introducerea unei metode de acest fel poate avea consecințe dintre cele mai nefaste, favorizând capturarea, deținerea ilegală și braconajul cu păsări de pradă sub acoperirea iluzorie a Legii vânătorii”, a declarat Directorul Executiv al Societății Ornitologice Române, Dan Hulea.

Raportul comun al Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară şi servicii specifice și al Comisiei pentru mediu şi echilibru susține că vânătoarea prin utilizarea păsărilor de pradă dresate ar trebui introdusă pentru alinierea la legislația europeană, fiind vorba despre o metodă tradițională recunoscută pe plan internațional. Societatea Ornitologică Română consideră că, pe teritoriul țării noastre, această practică a fost în trecut doar apanajul unui grup foarte restrâns și a fost exercitată ca o metodă de vânătoare împrumutată de către o pătură socială favorizată, în scop recreativ. Inclusă de către UNESCO pe lista activităților cu moștenire culturală, falconeria a fost reorientată la ora actuală în multe zone doar în direcția deținerii și antrenării păsărilor de pradă care provin strict din captivitate, nu din natură, pentru desfășurarea de activități educaționale și culturale sau de conștientizare. Astfel, dorim sa facem o diferență clară între activitățile educaționale ce pot contribui la conștientizarea necesității conservării acestor specii, folosind păsări ce provin din captivitate, și practica în sine de vânătoare prin utilizarea acestor păsări de pradă care este complet nejustificată în contextul actual”, a mai atras atenția el.

Semnal de alarmă și de la specialiști internaționali

Semnale de alarmă similare au fost trase în trecut de mai multe organizații internaționale implicate în conservarea speciilor de păsări, care militează pentru diferențierea clară a falconeriei în scopuri educaționale față de cea în scop recreativ.

Vânătoarea cu păsări de pradă presupune deținerea și dresarea unor exemplare aparținând mai multor specii de răpitoare, toate fiind strict protejate la nivel național și internațional.

Deși la ora actuală falconeria se practică teoretic în mod legal, cel puțin în tările din Europa și Statele Unite ale Americii, utilizându-se doar exemplare provenind din captivitate, practica tradițională a presupus de-a lungul timpului extragerea de indivizi din natură, fie pentru utilizarea acestora în mod direct pentru falconerie, fie pentru ameliorarea fondului genetic al păsărilor deținute.

Indiferent dacă în general sunt respectate predeverile legale și regulile agreate la nivel internațional, în practică aplicarea legii și respectarea regulilor sunt foarte greu de verificat, iar legalizarea ar putea atrage după sine efectul de „umbrelă”, care ar putea genera în acest caz creșterea interesului pentru deținerea acestor specii de păsări și această activitate și respectiv mascarea potențialelor activități ilegale de extragere a exemplarelor din natură.

Societatea Ornitologică Română atrage atenția că primește anual sesizări cu privire la tranzacționări ilegale de exemplare de păsări de pradă. Legalizarea acestei practici va intensifica activitățile ilegale de extragere din natură și deținere a păsărilor de pradă. Tranzacționarea ilegală și aplicarea legislației sunt procese greu de urmărit și pe alocuri imposibil de implementat.

SOR solicită președintelui României, Klaus Iohannis, să nu promulge modificarea adusă Legii vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic nr.407/2006, care poate avea un impact considerabil asupra speciilor protejate și care nu își găsește în fapt o justificare concretă, alta decât a servi intereselor unui grup restrâns.

Depozitele vaste de gaz metan din Oceanul Arctic au început să fie eliberate în atmosferă