Home » Natura » O plantă cu flori, populară în medicina tradițională chineză, a evoluat să rămână ascunsă de oameni

Mihaela STOICA 12.01.2020
Credit foto: Dr. Yang Niu

Plantele cu flori sunt unele dintre cele mai impresionante elemente din natură. Având petale viu colorate și mirosuri evocatoare, multe specii de plante cu flori consumă multă energie pentru a ieși și a atrage astfel atenția trecătorilor. Cu toate acestea, pentru o specie de plante din Asia de Est, evitarea atenției nedorite din partea oamenilor s-a dovedit a fi o strategie de supraviețuire eficientă.

Utilizată în medicina tradițională chineză, planta a evoluat pentru a deveni mai puțin vizibilă pentru oameni. Acest aspect sugerează că oamenii au contribuit la schimbarea culorii speciei, deoarece plantele camuflate au șanse mai mari de supraviețuire.

În fiecare an, după al cincilea an de viață, Fritillaria delavayi înflorește, de obicei, într-un verde intens. Cu toate acestea, sub presiunea oamenilor care le culeg pentru a le folosi în medicina tradițională chineză, unele populații ale plantei par să se lipească de culoarea lor obișnuită spre una gri-maro, cu scopul de a se camufla împotriva agresiunilor mediului.

Plantele se camuflează nu doar pentru animale, ci și pentru oameni

„Multe plante par să folosească camuflajul pentru a se ascunde de erbivorele care ar putea să le mănânce, dar aici vedem evoluția camuflajului ca răspuns la colecționarii umani”, a declarat profesorul Martin Stevens, autor al studiului din cadrul Centrului de Ecologie și Conservare al Universității din Exeter (Marea Britanie).

„Este remarcabil să vedem cum oamenii pot avea un impact atât de direct și dramatic asupra colorării organismelor sălbatice, nu doar asupra supraviețuirii lor, ci asupra evoluției lor în sine”, a adăugat el, potrivit IFL Science.

Profesorul lansează ipoteza ca oamenii să fi determinat evoluția strategiilor de apărare și la alte specii de plante, deși, în mod surprinzător, au fost făcute puține cercetări în acest sens.

În noul studiu, oamenii de știință de la Institutul de Botanică Kunming din China și Universitatea din Exeter au arătat că nivelul camuflajului plantelor era strâns corelat de amploarea recoltării lor în zona respectivă.

Fritillaria delavayi, folosită în medicina tradițională chineză pentru tratarea tusei și unor boli respiratorii

Asemănătoare cu laleaua, Fritillaria delavayi este o plantă perenă care se găsește pe dealurile stâncoase ale munților Hengduan din China. În Nepal și China, bulbul plantei este venerat în mod tradițional pentru capacitatea sa de a trata tusea și alte boli respiratorii. Aceste pretinse beneficii medicinale au făcut ca planta să fie recoltată pe scară largă, în special în ultimele decenii, când s-a înregistrat o creștere a cererii pentru bulbii prețioși.

Pentru a investiga schimbările recente de colorare ale plantei, cercetătorii au chestionat mai întâi localnicii despre zonele în care plantele au fost intens recoltate.

Acest lucru a dezvăluit că nivelul de camuflaj al plantelor a fost corelat cu nivelurile de recoltare, fiind identificate plante care aveau o culoare mai vibrantă în zonele în care au fost recoltate mai puțin. Ulterior, un experiment computerizat a confirmat că plantele verzi au fost semnificativ mai ușor de observat în comparație cu soiurile gri sau maro.

„Precum alte plante camuflate pe care le-am studiat, am crezut că evoluția camuflării acestei Fritillaria delavayi a fost determinată de erbivore, dar nu am găsit astfel de animale. Apoi am realizat că oamenii ar putea fi motivul”, a declarat co-autorul dr. Yang Niu.

Recoltarea comercială nu este singura presiune care a determinat schimbarea plantelor. Un alt studiu recent, din septembrie, a constatat că pigmentarea florilor absorbante de UV din întreaga lume a crescut în ultima jumătate a secolului XX, cel mai probabil din cauza scăderii ozonului din atmosferă și a creșterii temperaturilor pe fondul schimbărilor climatice.

Studiul actual a fost publicat în revista Current Biology.

Medicina tradiţională chineză are un potenţial remediu pentru Parkinson

Imagini rare cu pangolinii giganţi, printre cele mai traficate animale. Solzii lor, o comoară pentru braconieri

Una dintre cele mai periculoase plante se găsește în Australia. Durerea provocată de aceasta poate dura chiar și zile

„Insula Paradisului” ascunde comori nebănuite. Peste 13.000 de specii de plante pot fi găsite aici

10 lucruri de știut despre Mihai Eminescu, poetul național al României
Sit arheologic, cu oseminte umane, descoperit în timpul lucrărilor pentru drumul expres Craiova – Pitești
Câte cazuri de COVID-19 au fost confirmate după evenimentele-pilot din București și Cluj-Napoca
Scandalul abuzurilor sexuale din Biserica Catolică. De ce a refuzat Papa Francisc demisia lui Reinhard Marx
Junimea, societatea care a descoperit cei mai importanți scriitori români ai secolului XIX
Ce s-a întâmplat în creierul voluntarilor cărora li s-a atașat un deget robotic la mână
Președintele Microsoft: Așteptați-vă la „un viitor orwellian” dacă nu adoptăm legi pentru a controla inteligența artificială
Un singur radiotelescop a detectat sute de semnale radio misterioase extragalactice
Câți dintre români au luat vitamine sau suplimente alimentare în perioada pandemiei
Hackerii mizează pe popularitatea criptomonedelor și a lui Elon Musk pentru a păcăli oamenii
Marinarii Māori au ajuns în Antarctica cu 1.200 de ani înaintea europenilor
Ismail al-Jazari, inventatorul musulman considerat de mulți părintele roboticii
Eveniment-tablou. Marii maeștri ai artei românești și sute de capodopere de artă
În urma cu 59 de ani se înfiinţa varianta europeană a NASA. Cu ce se ocupă agenţia la ora actuală
Câte dintre unitățile sanitare nu au raportat nicio eroare medicală în 2020 – studiu
Cum se poate descărca adeverința de vaccinare. Ce pași trebuie urmați?
Castelul Cantacuzino din Bușteni, palatul în stil neoromânesc construit de Nababul