Home » Natura » O plantă cu flori, populară în medicina tradițională chineză, a evoluat să rămână ascunsă de oameni

Mihaela STOICA 12.01.2020
Credit foto: Dr. Yang Niu

Plantele cu flori sunt unele dintre cele mai impresionante elemente din natură. Având petale viu colorate și mirosuri evocatoare, multe specii de plante cu flori consumă multă energie pentru a ieși și a atrage astfel atenția trecătorilor. Cu toate acestea, pentru o specie de plante din Asia de Est, evitarea atenției nedorite din partea oamenilor s-a dovedit a fi o strategie de supraviețuire eficientă.

Utilizată în medicina tradițională chineză, planta a evoluat pentru a deveni mai puțin vizibilă pentru oameni. Acest aspect sugerează că oamenii au contribuit la schimbarea culorii speciei, deoarece plantele camuflate au șanse mai mari de supraviețuire.

În fiecare an, după al cincilea an de viață, Fritillaria delavayi înflorește, de obicei, într-un verde intens. Cu toate acestea, sub presiunea oamenilor care le culeg pentru a le folosi în medicina tradițională chineză, unele populații ale plantei par să se lipească de culoarea lor obișnuită spre una gri-maro, cu scopul de a se camufla împotriva agresiunilor mediului.

Plantele se camuflează nu doar pentru animale, ci și pentru oameni

„Multe plante par să folosească camuflajul pentru a se ascunde de erbivorele care ar putea să le mănânce, dar aici vedem evoluția camuflajului ca răspuns la colecționarii umani”, a declarat profesorul Martin Stevens, autor al studiului din cadrul Centrului de Ecologie și Conservare al Universității din Exeter (Marea Britanie).

„Este remarcabil să vedem cum oamenii pot avea un impact atât de direct și dramatic asupra colorării organismelor sălbatice, nu doar asupra supraviețuirii lor, ci asupra evoluției lor în sine”, a adăugat el, potrivit IFL Science.

Profesorul lansează ipoteza ca oamenii să fi determinat evoluția strategiilor de apărare și la alte specii de plante, deși, în mod surprinzător, au fost făcute puține cercetări în acest sens.

În noul studiu, oamenii de știință de la Institutul de Botanică Kunming din China și Universitatea din Exeter au arătat că nivelul camuflajului plantelor era strâns corelat de amploarea recoltării lor în zona respectivă.

Fritillaria delavayi, folosită în medicina tradițională chineză pentru tratarea tusei și unor boli respiratorii

Asemănătoare cu laleaua, Fritillaria delavayi este o plantă perenă care se găsește pe dealurile stâncoase ale munților Hengduan din China. În Nepal și China, bulbul plantei este venerat în mod tradițional pentru capacitatea sa de a trata tusea și alte boli respiratorii. Aceste pretinse beneficii medicinale au făcut ca planta să fie recoltată pe scară largă, în special în ultimele decenii, când s-a înregistrat o creștere a cererii pentru bulbii prețioși.

Pentru a investiga schimbările recente de colorare ale plantei, cercetătorii au chestionat mai întâi localnicii despre zonele în care plantele au fost intens recoltate.

Acest lucru a dezvăluit că nivelul de camuflaj al plantelor a fost corelat cu nivelurile de recoltare, fiind identificate plante care aveau o culoare mai vibrantă în zonele în care au fost recoltate mai puțin. Ulterior, un experiment computerizat a confirmat că plantele verzi au fost semnificativ mai ușor de observat în comparație cu soiurile gri sau maro.

„Precum alte plante camuflate pe care le-am studiat, am crezut că evoluția camuflării acestei Fritillaria delavayi a fost determinată de erbivore, dar nu am găsit astfel de animale. Apoi am realizat că oamenii ar putea fi motivul”, a declarat co-autorul dr. Yang Niu.

Recoltarea comercială nu este singura presiune care a determinat schimbarea plantelor. Un alt studiu recent, din septembrie, a constatat că pigmentarea florilor absorbante de UV din întreaga lume a crescut în ultima jumătate a secolului XX, cel mai probabil din cauza scăderii ozonului din atmosferă și a creșterii temperaturilor pe fondul schimbărilor climatice.

Studiul actual a fost publicat în revista Current Biology.

Medicina tradiţională chineză are un potenţial remediu pentru Parkinson