Home » Natură » Cum au ajuns tarantulele atât de răspândite pe Pământ. Cercetătorii au găsit în sfârșit explicația

Publicat: 04.05.2021

Puțini păianjeni stârnesc stârnesc reacțiile puternice pe care le pot stârni temutele tarantule. Aceste arahnide uriașe și păroase sunt bine cunoscute pentru dimensiunile, culorile și trăsăturile fizice.

Însă, nu doar tarantula în sine este impresionantă. La fel este și răspândirea creaturii pe Pământ, ceea ce este surprinzător având în vedere că tarantulele sunt păianjeni destul de sedentari. Spre exemplu, femelele și juvenilii rareori își părăsesc ascunzișurile.

Însă, tarantulele (familia Theraphosidae de păianjeni) pot fi găsite aproape oriunde, trăind pe toate continentele Pământului cu excepția Antarcticii.

„Comportamentul lor nu ar sugera că le place să hoinărească, însă tarantulele au ajuns pe tot globul”, a spus Saoirse Foley, coordonatul unei echipe de cercetători de la Universitatea Carnegie Mellon din SUA.

Cheia răspândirii tarantulelor pe Pământ

În noul lor studiu, Foley și colegii săi au analizat tiparele biogeografice ale tarantulelor de-a lungul istoriei, analizând ARN-ul mesager al creaturilor și observând modul în care arborele genealogic al tarantulelor s-ar fi dezvoltat în decurs de 120 de milioane de ani.

Această evoluție pare să fie cheia răspândirii tarantulelor, strămoșii creaturilor ajungând în diferite regiuni din lume prin intermediul deplasării continentelor, pe măsură ce acestea s-au unit și s-au desprins de-a lungul a milioane de ani după descompunerea supercontinentului Gondwana.

„Studiile anterioare au estimat că apariția tarantulelor a fost compatibilă cu originea supercontinentului Gondwana. Într-adevăr, unele tarantula (Selenocosmiinae) ar fi face parte din taxonii din nordul Gondwana”, au explicat oamenii de știință, potrivit Science Alert.

Dovezi de la două răspândiri separate ale tarantulelor

În propria lor analiză, cercetătorii au descoperit dovezi de la două răspândiri separate „în afara Indiei” ale tarantulelor antice spre Asia, atunci când subcontinentul indian s-a lovit de Asia în urmă cu 55 – 35 de milioane de ani.

„În ciuda faptului că analizele noastre au sugerat origine de pe Gondwana pentru Theraphosidae, acest tipar indică faptul că tarantulele nu au fost mereu prezente în Oceania. În schimb, noi am descoperit tipare conforme cu răspândirea Selenocosmiinae pe Asia, în cele din urmă traversând linia Wallace cândva după coluziunea India/Asia, în timp Thrigmopoeinae terestre au rămas în India”, au spus cercetătorii.

Speciile au profitat de ocazie și de circumstanțe

„Rezultatele noastre indică faptul că ambele descendențe asiatice s-au ramificat în timp ce placa tectonică indiană încă se deplasa spre Asia. Interesant este că ambele descendențe par să fie divergente din punct de vedere ecologic”, au adăugat aceștia.

Rezultatele sugerează în cele din urmă că deși deplasarea continentelor a jucat un rol crucial în răspândirea păianjenilor antici, propria lor adaptare evoluționară a fost importantă pentru a coloniza noi continente. Speciile au profitat de ocazie și de circumstanțe.

”Unicornii” există, dar nu aşa cum s-ar aştepta lumea. Savanţii sud-africani au descoperit o specie bizară de tarantulă