Home » Natură » Apariție rară. Un pește care își schimbă mereu forma, observat în adâncurile Oceanului Pacific

Credit foto: Monterey Bay Aquarium Research Institute (MBARI)
Publicat: 21.08.2021

Oamenii de știință care controlau de la distanță un submarin au observat o apariție rară a uneia dintre cele mai misterioase creaturi din adâncurile întunecate ale oceanelor.

O femelă colorată într-o nuanță de oranj intens din specia „peștele-balenă” (whalefish), din ordinul Cetomimiformes, a fost surprinsă de luminile submarinului la o adâncime de 2.013 metri în apropiere de coasta Monterey Bay din California, în Oceanul Pacific. Aceasta este doar a 18-a oară când biologii marini de la Institutul de Cercetare și Acvariul Monterey Bay întâlnesc această creatură în cei 34 de ani de explorare marină.

„Peștii-balenă au fost rareori văzuți în viață în adâncuri, astfel că acești pești remarcabili sunt foarte misterioși. Cu fiecare explorare în adâncuri, continuăm să dezvăluim și să rezolvăm tot mai multe mistere”, au scris reprezentanții  Institutului pe o rețea de socializare.

Transformări bizare nemaiîntâlnite în rândul vertebratelor

Atât de puține detalii sunt știute despre viețile „peștilor-balenă” încât după mai bine de un secol de la descoperirea acestora (documentați pentru prima dată în 1895 de către doi cercetători de la Smithsonian), cele trei forme vaste prin care trec animalele de-a lungul vieții au fost confundate cu familii zoologice complet diferite.

Transformările bizare prin care trec acești pești sunt nemaiîntâlnite în rândul vertebratelor, iar timp de zeci de ani nimeni nu a știut că diferite forme ale corpului aparțin aceeași familii zoologice. Abia în 2019, un studiu privind genele mitocondriale a permis cercetătorilor să stabilească faptul că era vorba despre aceeași specie.

Foarte puține informații sunt știute despre habitatul peștelui-balenă

Cu toate acestea, descoperirea a fost făcută doar în cazul unei singure specii, iar misterele din jurul animalului din adâncurile oceanului ar putea înseamnă că arborele genealogic al speciilor de „pește-balenă” nu va fi niciodată completat, scrie Live Science.

Totodată, foarte puține informații sunt știute despre habitatul peștelui, însă oamenii de știință cred că specia migrează în jur de 600 metri sub suprafața mării pentru a se hrăni la lumina stelelor, iar apoi se retrage în siguranță în adâncuri.

„Caracatița de sticlă”, o creatură foarte rară, întâlnită în adâncurile întunecate ale Oceanului Pacific