Home » Natură » Vulcanul care a erupt în continuu timp de 5 ani. Imagini uimitoare cu „fântânile de lavă”

Credit foto: United States Geological Survey (USGS)
Publicat: 16.11.2021

La data de 24 mai 1969, un tremur adânc a început în Kīlauea, cel mai mare dintre vulcanii care alcătuiesc insula Hawaii.

Acelea au fost primele momente ale erupției istorice a conului vulcanic Maunaulu, un spectacol impresionant de lavă care a durat timp de 1.774 de zile, la acea vreme devenind cea mai îndelungată erupție a vulcanului Kīlauea din cel puțin ultimele două milenii.

Angajații de la Observatorul Vulcanic Hawaiian au observat că rezervorul de magmă de sub vârful vulcanului începuse să se umfle, însă nu se așteptau ca activitatea magnifică să dureze până în vara anului 1974.

Atât de uriașă a fost erupția încât lava răcită a creat un nou peisaj în apropierea vulcanului Kīlauea, care a căpătat denumirea de „muntele care crește” sau Maunaulu. Doar în 1969, 12 fântâni uriașe de lavă au erupt la fața locului, iar mare parte din activitate a fost surprinsă în fotografii absolut uimitoare.

O „cascadă de lavă”, unul dintre cele mai spectaculoase momente din timpul erupției

În 2018, cercetătorii de la United States Geological Survey (USGS) au adus aminte lumii despre erupția Maunaulu cu o fotografie care surprinde unul dintre cele mai rare tipuri de fântâni de lavă.

De obicei, lava explodează peste tot în jur. Tocmai de aceea, această frumoasă fântână perfect rotundă, din imaginea de mai sus, este cu atât mai specială. De asemenea, fundalul nu este oceanul, așa cum ar putea părea la prima vedere. Ceea ce vedem în fundal este, de fapt, lava răcită.

Potrivit arhivelor USGS, lava ar fi atins o înălțime de 75 de metri. Fântânile de lavă pot atinge și înălțime de 500 de metri. Acestea se formează de obicei atunci când lava este aruncată dintr-o fisură sau gură de aerisire izolată din vulcan, sau atunci când apa dintr-un spațiu închis ajunge în tubul de lavă.

Unul dintre cele mai spectaculoase momente din timpul erupției a fost „cascada de lavă” cu o înălțime de 100 de metri care curgea peste Craterul ‘Alae din Kīlauea, la 5 august 1969.

Credit foto: United States Geological Survey (USGS)

Însă, chiar și după acest eveniment impresionant, vulcanul Kīlauea a continuat să impresioneze observatorii. O altă fântână masivă de lavă s-a format la 20 octombrie, iar una dintre fotografii arată un geolog care privește totul de pe o platformă situată la 800 de metri depărtare.

Care este vulcanul cu cea mai îndelungată activitate de pe planeta noastră?

În ciuda distanței considerabile, observatorii au fost nevoiți să privească din spatele unui zid de piatră din cauza căldurii atât de intense, iar uneori iarba uscată din apropierea platformei izbucnea în flăcări, scrie Science Alert.

După nouă ani de la sfârșitul erupției lui Maunaulu, erupția lui Puu Oo a început în 1983, producând spectacole regulate de explozii cu lavă. Depășindu-și cu mult predecesorul, erupția a durat până la 30 aprilie 2018, atunci când baza craterului și lacul de lavă s-au prăbușit.

Totuși, interesant este că acesta nu este vulcanul cu cea mai îndelungată activitate de pe planeta noastră. Potrivit Guinness World Records, această onoare aparține vulcanului Stromboli din Italia, al cărui activitate continuă din cel puțin secolul VII î.Hr.

Selfie-ul vieții sale. Un japonez s-a fotografiat chiar în timp ce un vulcan a erupt în spatele său