Home » Istorie » Piramidă mayașă, construită din cenușa unui vulcan uriaș. Erupția lui a răcit planeta

Credit foto: Antiquity Publications Ltd/ A. Ichikawa
Publicat: 29.09.2021

Cu aproximativ 1.500 de ani în urmă, constructorii mayași au creat o piramidă masivă din stâncă, care fusese expulzată de un vulcan într-o erupție atât de puternică încât a răcit planeta, au descoperit recent oamenii de știință.

În jurul anului 539, în regiunea San Andres de azi, El Salvador, caldera Ilopango a erupt, înregistrându-se cel mai mare eveniment vulcanic din America Centrală, în ultimii 10.000 de ani, notează Science Alert.

Cunoscută sub numele de erupția Tierra Blanca Joven (TBJ), vulcanul a produs fluxuri de lavă care s-au extins pe zeci de kilometri și a aruncat atât de multă cenușă în atmosferă peste America Centrală, încât clima s-a răcit în emisfera nordică, au raportat anterior cercetătorii.

După analizarea unei piramide mayașe, cunoscută sub numele de structura Campana, s-a constatat că oamenii au construit monumentul la doar câteva decenii după erupție.

O nouă analiză a piramidei, situată la aproximativ 40 de kilometri de vulcanul din Valea Zapotitan, a arătat că monumentul a fost făcut din piatră tăiată și pământ cu blocuri sculptate din tefra, o rocă expulzată de un vulcan.

Aceasta este prima dovadă că ejecțiile vulcanice au fost utilizate în construcția unei piramide mayașe și ar putea reflecta semnificația spirituală a vulcanilor în cultura Mayașă, a spus Akira Ichikawa, arheolog și profesor în cadrul Departamentului de Antropologie de la Universitatea Colorado Boulder.

Piramida, prima clădire ridicată după eruperea vulcanului

Savanții au avut dezbateri despre data la care a erupt vulcanul, unii susținând că s-a întâmplat mult mai devreme, între 270 și 400 d.Hr., a scris Ichikawa în noul studiu, publicat în revista Antiquity.

Datarea recentă cu radiocarbon (comparând raporturile izotopilor de carbon radioactivi) din trunchiurile de copaci din El Salvador a sugerat că 539 a fost o estimare mai precisă, a spus Ichikawa.

Piramida Campana se sprijină pe o platformă care măsoară aproape 6 metri înălțime, 80 m lungime și 55 m lățime, iar piramida are o înălțime de aproximativ 13 m. Platforma mai are patru terase și o scară lată. A fost prima clădire publică ridicată în situl San Andres din vale după erupția vulcanului, care ar fi îngropat o mare parte a văii sub 0,5 m de cenușă, potrivit studiului.

Cantitatea de tefra din piramidă este, de asemenea, surprinzătoare. Cu aproximativ un deceniu în urmă, arheologul și profesorul Payson Sheets de la Universitatea Colorado Boulder a descoperit tefra pe un „drum alb” construit de mayași, la Joya de Ceren.

Campana este primul monument mayaș cunoscut care folosește tefra ca material de construcție.

Dezastrele climatice și de mediu, cum ar fi erupțiile vulcanice, sunt adesea legate de prăbușirea sau declinul civilizațiilor antice. În Egiptul Ptolemaic (305-30 î.Hr.), un vulcan ar fi distrus o dinastie antică, iar un vulcan din Alaska, care a erupt în 43 î.Hr., s-ar putea să fie explicația pentru sfârșitul Republicii Romane.