Home » Natură » Florile din Antarctica arată amploarea încălzirii globale

Florile din Antarctica arată amploarea încălzirii globale

Publicat: 18.02.2022

Florile din Antarctica s-au înmulțit enorm în ultimul deceniu, ceea ce dovedește modificările accelerate a ecosistemului polar fragil.

Creșterea înregistrată de florile din Antarctica, care a avut loc începând din 2009, a fost mai mare decât în ultimii 50 de ani la un loc și coincide cu creșterea rapidă a temperaturii aerului și cu o reducere a numărului de foci, potrivit cercetătorilor care lucrează pe Insula Signy din Insulele Orkney de Sud.

Populațiile de Deschampsia antarctica și de Colobanthus quitensis au fost studiate de oamenii de știință de pe insulă începând cu 1960. Cercetările au descoperit că Deschampsia antarctica s-a răspândit de cinci ori mai repede între 2009 și 2018 decât între 1960 și 2009. Creșterea Colobanthus quitensis a fost de zece ori mai mare, conform lucrării, scrie The Guardian.

Florile din Antarctica demască un fenomen amplu

În ultimul deceniu, încălzirea din timpul verii a crescut de la +0,02 grade Celsius la +0,27 grade Celsius în fiecare an, în ciuda răcirii puternice înregistrate în 2012.

„Ecosistemele terestre antarctice răspund rapid la aceste aporturi climatice. Mă așteptam la o creștere înregistrată de florile din Antarctica în ceea ce privește numărul, dar nu de această amploare, acestea sunt și mai multe dovezi că are loc o schimbare majoră în Antarctica”, a spus cercetătorul principal, prof. Nicoletta Cannone, de la Universitatea Insubria din Como, Italia.

Principalul motor al schimbării este încălzirea aerului de vară, potrivit studiului, care oferă una dintre cele mai lungi înregistrări ale schimbărilor în florile din Antarctica. Un motiv secundar este acela că pe insulă există mai puține foci care calcă în picioare plantele. Nu se știe de ce a scăzut numărul focilor, dar este probabil să fie legat de schimbările din disponibilitatea hranei și de condițiile mării.

Dispariția focilor

Analiza arată că focile au influențat schimbările din 1960 până în 2009, în timp ce principalul motor între 2009 și 2018 a fost creșterea temperaturii.

Se așteaptă ca tendințele de încălzire să continue, creându-se mai multe zone fără gheață în următoarele decenii, iar oamenii de știință spun că descoperirile de pe Insula Signy sunt reprezentative pentru procesele care au loc în regiune în general.

Florile din Antarctica

„Descoperirile noastre susțin ipoteza că încălzirea viitoare va declanșa schimbări semnificative în aceste ecosisteme antarctice fragile”, au scris cercetătorii în lucrarea publicată în Current Biology.

Răspândirea acestor specii va provoca modificări ale acidității solului, ale bacteriilor și ciupercilor din sol și ale modului în care se descompune materia organică. Schimbările din chimia solului, precum și degradarea permafrostului, vor provoca o cascadă de schimbări, cu „consecințe asupra tuturor componentelor ecosistemelor terestre”, a spus Cannone.

Plantele sunt adaptate la un sezon de vegetație foarte scurt și sunt capabile să facă fotosinteză în condiții de zăpadă, cu temperaturi ale aerului sub 0 grade. În ciuda faptului că se pot reproduce rapid și în condiții climatice dure, nu pot concura cu plantele care nu sunt indigene.

Pericolul adus de speciile care nu sunt indigene

Deși încălzirea poate aduce beneficii unor specii indigene în mod izolat, ea crește foarte mult riscul înființării unor specii non-indigene care ar putea depăși speciile indigene și ar putea declanșa pierderi ireversibile ale faunei sălbatice, avertizează cercetătorii.

În 2018, de exemplu, o specie de iarbă invazivă numită Poa annua, care este adesea folosită pe terenurile de golf, a colonizat insula Signy. Cannone a spus: „Apariția speciilor străine poate induce o pierdere dramatică a biodiversității native din Antarctica, care a necesitat milioane de ani de evoluție și supraviețuire. Mai mult, schimbarea vegetației va implica un efect domino asupra întregii biodiversități a ecosistemelor terestre”.

Schimbările revelate de florile din Antarctica deja au început

La mijlocul Pliocenului, Antarctica a experimentat evenimente de încălzire care au permis migrarea spontană a speciilor din America de Sud în Antarctica și invers. Nivelurile actuale de încălzire ar fi putut deja să declanșeze astfel de migrații de mușchi, licheni, plante vasculare și nevertebrate, facilitate de activitatea umană (creșterea nivelurilor de turism) din Antarctica, avertizează oamenii de știință.

Dr. Kevin Newsham, ecologist terestru la British Antarctic Survey, care nu a fost implicat în studiu, a declarat: „Studiul arată că pot fi de așteptat creșteri suplimentare ale populațiilor acestor specii de plante pe măsură ce Antarctica se încălzește în deceniile viitoare, ceea ce duce la o ecologizare a regiunii, dar pot exista și riscuri crescute pentru ecosisteme asociate cu apariția speciilor de plante străine”.

Australia a inclus urșii koala pe lista speciilor pe cale de dispariție