Home » Știință » O „hartă a comorilor” indică locul în care se ascund meteoriții din Antarctica

O „hartă a comorilor” indică locul în care se ascund meteoriții din Antarctica

Publicat: 12.02.2022

Deși se cunoaște că meteoriții cad peste tot în lume, mediul unic și procesele singulare care au loc la nivelul Antarcticii fac cumva aceste corpuri cerești să fie mai ușor de reperat.

Cu toate acestea, colectarea meteoriților din Antarctica este solicitantă din punct de vedere fizic. Dar dacă ar exista o „hartă a comorilor” care să indice cele mai probabile locații în care să caute cercetătorii?

Cercetătorii din cadrul Delft University of Technology din Olanda s-au folosit de inteligența artificială pentru a crea un fel de hartă a comorilor pentru a identifica zonele cu o probabilitate crescută de a conține meteoriți.

Mai bine de 300.000 de meteoriți acoperă Antarctica

„În cadrul analizelor efectuate, am remarcat faptul că înregistrările satelitare ale temperaturilor, ale debitului ghețurilor, scoarței terestre și formelor geometrice, toate acestea sunt indicii ale locurilor cele mai probabile bogate în meteoriți,” precizează Veronica Tollenaar, cercetătorul șef al studiului publicat în jurnalul Science Advances. „Se estimează că această hartă va avea un procent de acuratețe de 80%.”

În baza acestui studiu, oamenii de știință au ajuns la concluzia că mai bine de 300.000 de meteoriți acoperă Antarctica, așteptând să fie găsiți. Această inovație deschide cale pentru o multitudine de oportunități.

Meteoriții s-au acumulat în Antarctica timp de milenii

„Am descoperit mai multe zone cu potențial crescut de a conține meteoriți, zone care nu au mai fost atinse niciodată și care sunt situate relativ aproape de stațiile de cercetare,” spune Stef Lhermitte, cercetător implicat în cadrul acestui studiu, alături de profesorul David Tax.

„Bolovanii” din spațiu s-au acumulat în Antarctica timp de milenii, conservați fiind de temperaturile scăzute. Meteoriții care cad ajung să fie acoperiți de straturi de gheață spre interiorul continentului. Iar o dată cu mișcarea ghețarilor, corpurile venite din spațiu se deplasează și ele.

Dacă un ghețar întâmpină unele obstacole în calea sa, în locuri ca Munții Transantarctici, gheața se ridică și meteoriții sunt aduși la suprafață.

Mai mult, vânturile uscate antarctice duc la erodarea treptată a gheții, expunând meteoriții. Și procesele se tot repetă. În suficient de mult timp, tot mai mulți meteoriți își găsesc calea spre suprafață, precizează Science Alert.

„Antarctica este un loc izolat cu multe zone care nu au fost explorate niciodată”

Meteoriții sunt mult prea mici pentru a putea să fie observați cu ajutorul sateliților, dar prin mijloace indirecte precum temperatură, mișcarea gheții, pantele de suprafață și felul în care gheața reflectă radarul, toate aceste elemente, în combinație cu Machine Learning, pot conduce la identificarea zonelor cele mai probabile pentru a conține concentrații mari de meteoriți.

Una dintre zonele despre care se știe că ar conține astfel de corpuri cerești este zona cu ghețuri albastre a continentului. Contrastul oferit de culoare permite reperarea mai ușoară a meteoriților în timpul misiunilor antarctice de cercetare.

„Antarctica este un loc izolat, existând multe zone care nu au fost explorate niciodată”, precizează Tollenaar. „Mai mult, veștile despre succesul misiunilor anterioare de recuperare a meteoriților sunt adesea ambigue și lipsite de detalii, ceea ce nu permite o catalogare precisă. Pentru a depăși acest inconvenient ne-am folosit de ajutorul noilor tehnologii de inteligență artificială.”

O serie de meteoriți din întreaga lume au o origine comună