Home » Natură » O descoperire spectaculoasă. Fosila unui crocodil, găsită cu rămășițele unui dinozaur în stomac

Credit: Matt A.White et al., Gondwana Research 2022
Publicat: 18.02.2022

În urmă cu aproximativ 95 de milioane de ani, în ceea ce este acum Australia, o rudă masivă a crocodilului a înghițit aproape în întregime, dintr-o singură înghițitură, un dinozaur.

Crocodilul a murit la scurt timp după aceea și, pe măsură ce s-a fosilizat, la fel s-a întâmplat și cu dinozaurul parțial digerat și aproape complet din burta sa.

Micul dinozaur era un tânăr ornitopod, un grup de erbivori în mare parte bipede care include dinozaurii cu cioc de rață. Acestea sunt primele oase de ornitopode găsite în această parte a continentului, iar animalul ar putea fi o specie necunoscută până acum.

Oamenii de știință au descoperit recent rămășițele crocodilului, împreună cu ultima sa masă bine conservată, într-un sit datând din perioada Cretacicului, în urmă cu aproximativ 145,5 milioane până la 65,5 milioane de ani.

Crocodilul măsura peste 2,5 metri atunci când a murit

Deși fosilei de crocodil îi lipseau coada, membrele posterioare și o mare parte din pelvis, craniul și multe oase din restul corpului său erau intacte. Acesta măsura peste 2,5 metri când a murit și ar fi crescut probabil și mai masiv dacă ar fi trăit, au raportat cercetătorii într-un nou studiu, scrie Science Alert.

Ei au botezat ruda crocodilului Confractosuchus sauroktonos. De asemenea, o matrice de piatră înconjura fosila, care s-a spart în timpul săpăturilor și a dezvăluit oase mai mici în interiorul abdomenului crocodilului.

Aceștia au coexistat pentru prima dată cu dinozaurii începând cu perioada triasică, acum 251,9 milioane de ani până la 201,3 milioane de ani, iar dovezile anterioare sugerează că aceștia consumau frecvent dinozauri.

Urmele de dinți de pe oasele de dinozaur fosilizate sugerează că unii crocodili au mâncat dinozauri, fie că i-au vânat, fie că le-au curățat rămășițele.

Descoperirea, prima dovadă că dinozaurii au fost mâncați de crocodili uriași

Cu toate acestea, paleontologii găsesc rareori conținut intestinal conservat la crocodili, poate pentru că intestinele lor conțineau acizi puternic corozivi, ca și cele ale crocodililor de astăzi.

Această nouă descoperire oferă prima dovadă definitivă care arată că dinozaurii au fost mâncați de crocodili uriași din Cretacic, au raportat cercetătorii în revista Gondwana Research.

Deoarece oasele micilor dinozauri erau prea fragile pentru a fi îndepărtate din roca din jurul lor, cercetătorii au scanat abdomenul crocodilului cu ajutorul unor dispozitive de tomografie computerizată, cu raze X și apoi au creat modele digitale 3D ale oaselor delicate. Aceștia au calculat că ornitopodul cântărea aproape 1,7 kilograme.

Prădătorul ar fi mâncat și alte animale din Cretacic

Cea mai mare parte a scheletului dinozaurului era încă conectată după ce a fost înghițit, însă crocodilul a mușcat atât de tare încât a rupt în două unul dintre femururile ornitopodului și a lăsat un dinte înfipt în celălalt femur, au raportat cercetătorii.

Deși conținutul stomacului crocodilului arată că ultima sa masă a fost un dinozaur mic, prădătorul a mâncat probabil și alte animale din Cretacic. Cu toate acestea, dinozaurii erau probabil o parte obișnuită a dietei lor.

„Având în vedere lipsa unor specimene comparabile la nivel mondial, acest crocodil preistoric și ultima sa masă vor continua să ofere indicii despre relațiile și comportamentele animalelor care au locuit Australia cu milioane de ani în urmă”, a declarat într-un comunicat Matt White, autorul principal al studiului.

Urmele inconfundabile ale violenței, descoperite pe rămășițele umane din deșertul Atacama