Home » Natură » Ce ar putea face oamenii pentru conservarea buburuzelor? Cercetătorii răspund

Ce ar putea face oamenii pentru conservarea buburuzelor? Cercetătorii răspund

Foto: Denise Pallett/EurekAlert
Publicat: 31.08.2022

Un raport de stare globală dezvăluie amenințările cu care se confruntă insecta și ce putem face noi pentru conservarea buburuzelor.

Buburuzele sunt vitale pentru fermieri și grădinari în controlul dăunătorilor, însă sunt considerate a fi în declin la nivel global din cauza activităților umane, iar speciile sunt puțin înțelese.

Autorii sondajului solicită eforturi mai mari de știință cetățenească pentru a încuraja mai mulți oameni să înregistreze buburuzele din întreaga lume.

De asemenea, ei îndeamnă creșterea eforturilor pentru conservarea buburuzelor în ceea ce privește protecția habitatelor, în special locurile pe care insectele se bazează pentru a supraviețui condițiilor nefavorabile ale iernilor.

Buburuzele sunt niște insecte puțin studiate

Cercetarea a fost realizată de un grup internațional de experți care include ecologiști de la Centrul pentru Ecologie și Hidrologie din Marea Britanie, Universitatea din Azore, Portugalia, și Universitatea din Gent, Belgia, precum și toți membrii Grupului de Specialiști IUCN SSC Ladybird.

Studiul identifică lacune în cunoștințele despre modul în care buburuzele răspund la schimbările de mediu care afectează biodiversitatea globală, sugerând în același timp acțiuni pentru protejarea acestor insecte, cât și a altora, notează Eurek Alert.

Familia buburuzelor, Coccinellidae, include peste 6.000 de specii la nivel global, dintre care 47 se găsesc în Marea Britanie. Multe specii de buburuze au un rol important în protejarea plantelor, inclusiv a culturilor, de ravagiile insectelor dăunătoare precum afidele.

Există o îngrijorare considerabilă că insectele în general și buburuzele în special ar putea fi în declin la nivel global, dar lipsesc informații pentru a evalua amploarea problemelor cauzate de amenințări, cum ar fi schimbările climatice, utilizarea terenurilor și poluarea și speciile invazive non-indigene.

Conservarea buburuzelor este importantă din mai multe motive

„Această lucrare reunește o comunitate globală pentru a lua în considerare statutul buburuzelor și modul în care acestea se potrivesc în imaginea mai mare a insectelor din întreaga lume. Sperăm că rezultatul va fi conservarea buburuzelor într-o măsură mai mare prin evidențierea zonelor în care este nevoie de date și a ceea ce se poate face în ceea ce privește acțiunile tangibile”, spune dr. António Onofre Soares, cercetător la Universitatea din Azore.

„Buburuzele au multe funcții în ecosistemele noastre, dar în prezent suferă de o lipsă de cercetare în colaborare globală. Alături de ecologiști, comunitatea de conservare a buburuzei așteaptă încă primele evaluări pentru Lista Roșie pentru a ajuta la crearea strategiilor de conservare. Sper că putem încuraja mai mulți cercetători să se implice în studierea buburuzei și în evaluarea amenințărilor ecologice care îi afectează diversitatea și abundența”, spune dr. Danny Haelewaters, cercetător la Universitatea din Gent.

Ce pot face cetățenii pentru conservarea buburuzelor?

În ultimii ani, oamenii au amenajat în grădinile lor habitate pentru albine și au derulat campanii precum „fără cosire în mai” pentru a crește abundența plantelor cu flori care oferă o resursă importantă pentru polenizatori.

De acestea beneficiază și alte insecte, precum buburuzele, dar există măsuri simple pe care oamenii le pot implementa pentru a crește și mai mult valoarea grădinilor lor pentru o gamă diversă de insecte. Acțiunile includ asigurarea existenței unor flori care să furnizeze nectar pe parcursul perioadei active a insectelor, primăvara și vara, și lăsarea speciilor dăunătoare pe trandafiri și legume ca sursă de hrană pentru buburuze. Frunzele lăsate pe pământ toamna oferă habitat de iarnă.

„În ultimele decenii am văzut din ce în ce mai mulți oameni din toată lumea care se implică în sondajele despre buburuze, contribuind la observarea lor prin inițiative de știință cetățenească. În această nouă lucrare interesantă, explorăm modalități prin care oricine poate fi util, putând contribui la conservarea buburuzelor și a altor insecte”, spune profesoara Helen Roy, ecologistă la Centrul pentru Ecologie și Hidrologie din Marea Britanie.

Ce pot face cercetătorii și factorii de decizie?

Pe lângă implicarea publicului, cercetarea evidențiază modul în care schimbările de mediu afectează buburuzele și se concentrează pe abordarea modalităților de a contracara amenințările continue cu care se confruntă acestea.

În lucrare, publicată în Conservation Biology, echipa a stabilit o foaie de parcurs cu acțiuni pe termen scurt, mediu și lung care sunt necesare pentru conservarea și recuperarea buburuzei. Aceste acțiuni includ:

Recrutarea cetățenilor pasionați de știință pentru colectarea datelor și observații, programe educaționale și eforturi de conservare;

Îmbunătățirea peisajelor agricole prin crearea de habitate prietenoase cu insectele;

Programe educaționale care să vizeze diferite audiențe;

Introducerea învățării automate pentru a sprijini monitorizarea pe termen lung, de exemplu folosind camere cuplate cu software de învățare profundă pentru a monitoriza insectele;

Și reunirea sistemelor naționale de monitorizare la nivel global.

„Trebuie să acționăm rapid”

„Buburuzele sunt insecte carismatice și iubite, dar știm atât de puține despre ele. Această lucrare reunește o echipă globală și stabilește modalități prin care putem proteja viitorul acestor gândaci uimitori”, a îndemnat prof. Roy.

„Este esențial să luăm în considerare factorii multipli ai schimbării mediului și să ne creștem înțelegerea modului în care schimbările climatice, schimbarea utilizării terenurilor și invaziile biologice interacționează între ele. Trebuie să acționăm rapid și să acționăm împreună”, a încheiat ea.

Una dintre cele mai mari molii din lume a ajuns, pentru prima dată, în SUA

Viermele care mănâncă oase, descoperit în adâncurile apelor

Vaci otrăvite de secetă, în Italia. Cum a fost posibil?

Cum afectează zgomotul viața de pe fundul mării?