Home » Natură » Cântecul păsărilor este benefic pentru sănătatea noastră mintală

Cântecul păsărilor este benefic pentru sănătatea noastră mintală

Publicat: 17.10.2022

Data viitoare când auzi cântecul păsărilor, oprește-te o clipă și ascultă-l! Cercetătorii de la Institutul Max Planck pentru Dezvoltare Umană și de la Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (UKE) au arătat că acesta reduce anxietatea și gândurile iraționale.

Descoperirile lor sunt publicate în revista Scientific Reports.

În cadrul studiului, cercetătorii au examinat modul în care zgomotul din trafic și cântecul păsărilor influențează starea de spirit, paranoia și funcționarea cognitivă, efectuând un experiment online randomizat cu 295 de participanți.

Acești indivizi au auzit șase minute fie de zgomot tipic din trafic, fie de cântece de păsări, cu un număr diferit de sunete de trafic sau de cântece de păsări. Înainte și după ascultarea clipurilor audio, participanții au completat chestionare de evaluare a sănătății lor mintale și au efectuat teste cognitive.

Cântecul păsărilor are proprietăți benefice pentru oameni

„Fiecare persoană are anumite dispoziții psihologice. Oamenii sănătoși pot experimenta și gânduri anxioase sau percepții paranoide temporare. Chestionarele ne permit să identificăm tendințele oamenilor fără ca aceștia să aibă un diagnostic de depresie, anxietate și paranoia și să investigăm efectul sunetelor păsărilor sau ale traficului asupra acestor tendințe”, spune Emil Stobbe, prim autor al studiului, de la Institutul Max Planck pentru Dezvoltare Umană.

Studiul de față sugerează că ascultarea cântecelor păsărilor reduce anxietatea și paranoia la participanții sănătoși, notează Medical Xpress. Cântecul păsărilor nu pare să aibă o influență asupra stărilor depresive în acest experiment.

Cu toate acestea, zgomotul din trafic a agravat în general stările depresive, mai ales dacă clipul audio a implicat multe tipuri diferite de sunete din trafic. Influența pozitivă a cântecului păsărilor asupra stării de spirit este deja cunoscută, dar din cunoștințele autorilor, acest studiu este primul care dezvăluie un efect asupra stărilor paranoide.

Rezultatele nu au fost influențate de proveniența sunetelor de la două sau mai multe specii de păsări diferite. De asemenea, cercetătorii au descoperit că nici cântecele păsărilor, nici zgomotul din trafic nu au influențat performanța cognitivă.

Care este explicația acestor rezultate?

În opinia cercetătorilor, explicația pentru aceste efecte este aceea că cântecele păsărilor sunt un indiciu subtil al unui mediu natural intact și distrag atenția de la factorii de stres care altfel ar putea semnala o amenințare acută. Per total, rezultatele sugerează căi interesante pentru cercetări și aplicații ulterioare, cum ar fi manipularea activă a zgomotului de fond în diferite situații sau examinarea influenței acestuia asupra pacienților cu tulburări de anxietate sau paranoia diagnosticate.

„Cântecul păsărilor ar putea fi folosit și pentru prevenirea tulburărilor mintale. Ascultarea unui CD audio ar fi o intervenție simplă, ușor accesibilă. Dar dacă am putea deja să arătăm astfel de efecte într-un experiment online efectuat de participanți pe computer, putem presupune că efectele sunt chiar mai puternice în aer liber în natură”, spune Stobbe.

Natura ne face să ne simțim bine

„Recent am putut realiza un studiu (publicat în Molecular Psychiatry) care arată că o plimbare de o oră în natură reduce activitatea creierului asociată cu stresul”, adaugă Simone Kühn, șefa grupului de cercetare.

„Nu putem spune încă care trăsături ale naturii (mirosuri, sunete, culoare sau o combinație a acestora) sunt responsabile pentru efect. Studiul de față oferă un element suplimentar pentru a clarifica acest lucru”, continuă Kühn. Ceea ce este clar este că natura îmbunătățește sănătatea mintală și starea de bine.

Cercetătorii au descoperit gena căreia îi datorăm creierul nostru mare