Home » Natură » O nouă specie de tardigradă a fost găsită în dunele de nisip din Finlanda

O nouă specie de tardigradă a fost găsită în dunele de nisip din Finlanda

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 27.11.2022

O nouă specie de tardigradă –  grup de animale nevertebrate, de talie foarte mică, care merge încet – a fost descoperită în Parcul Național Rouka din Finlanda. Aceasta se alătură unei elite rare de tardigrade, care include doar alte patru specii cunoscute și este caracterizată de un număr redus de picioare și de gheare adaptate pentru supraviețuirea în sol și nisip.

Specia complexă, rar întâlnită, este cunoscută drept Macrobiotus pseudohufelandi, iar această varietate recent descoperită aduce științei un număr total de cinci specii cunoscute.

Cea mai recentă descoperire a fost numită Macrobiotus naginae, potrivit IFL Science.

Originea denumirii speciei, identificată într-un nume de personaj din seria „Harry Potter”

Etimologia din spatele denumirii speciei este una destul de neașteptată. Specia a fost numită după personajul Nagini din seria de cărți „Harry Potter”, prețuitul șarpe companion al Lordului Voldermort.

„Fostă femeie blestemată, care se transformă, în cele din urmă, și ireversibil, într-o bestie fără membre, acest personaj fictiv oferă un nume potrivit pentru noua specie care, la rândul său, se caracterizează prin picioare și gheare reduse”, scriu autorii într-un studiu despre descoperire.

Ghearele reduse ale Macrobiotus naginae o fac să fie bine adaptată la viața în dune, deoarece le poate folosi pentru a se strecura printre firele de nisip.

Tardigradele, supraviețuitoare ale călătoriei prin sistemul digestiv al melcilor

Deși nu există niciun vierme de nisip care să înghită tardigradele, există melcii Arianta arbustorum. În mod curios, într-un al doilea studiu, cercetătorii au reușit să recupereze tardigrade vii din fecalele unui sfert dintre melcii pe care i-au găsit. În acest fel, oamenii de știință au oferit prima dovadă directă că tardigradele pot supraviețui călătoriei prin sistemul digestiv al melcilor.

O treime dintre exemplarele de tardigrade găsite în excremente au dovedit că acestea au supraviețuit călătoriei, fiind defecate încă în viață. Unele dintre cele recuperate din excrementele de melc au continuat chiar să se reproducă și au dovedit încă o dată că este nevoie de foarte mult pentru a ucide o tardigradă.

Viermii care descompun plasticul îi uimesc pe oamenii de știință