Home » Stiinta » Viermii dezvăluie de ce melatonina favorizează somnul

Viermii dezvăluie de ce melatonina favorizează somnul

Autor: Adrian Popovici 11.21.2020
Viermii dezvăluie de ce melatonina favorizează somnul
Melatonina este asociată cu apariția stărilor de somnolență, dar cercetătorii nu au înțeles încă mecanismul prin care acesta acționează. Credit foto: Unsplash

Melatonina este utilizată ca supliment alimentar pentru a ne ajuta să adormim, dar nimeni nu înțelege cu adevărat cum funcționează la nivelul creierului. Acum, cercetătorii de la UConn Health arată că aceasta ajută și viermii să doarmă și speculează că au identificat cum acționează aceasta, notează Medicalxpress.

Corpurile noastre produc melatonină în întuneric și din punct de vedere tehnic, este un hormon, dar o putem cumpăra ca supliment alimentar în farmacii sau magazine de nutriție. Este utilizat pe scară largă de adulți și adesea și în cazul copiilor.

Cum acționează melatonina?

Melatonina se leagă de o serie de receptori specializați din creier pentru a produce efectele sale legate de somn. Gândiți-vă la un receptor ca la o gaură de cheie și la melatonină ca la cheie. Neurologii școlii de medicină UConn Health Zhao-Wen Wang, Bojun Chen și colegii lor au identificat acest proces prin munca lor pe viermi C. elegans. Când melatonina se activează receptorul MT1 din creierul viermelui , deschide un canal de potasiu cunoscut sub numele de canalul BK.

O funcție majoră a canalului BK în cazul neuronilor este de a limita eliberarea neurotransmițătorilor, care sunt substanțe chimice utilizate de neuroni pentru a „comunica” între ei. În căutarea factorilor legați de canalul BK, dr. Wang și dr. Chen au descoperit că este necesar un receptor de melatonină pentru ca canalul BK să limiteze eliberarea neurotransmițătorului. Ulterior au descoperit că melatonina promovează somnul în viermi prin activarea canalului BK prin receptorul melatoninei. Viermii cărora le lipsește secreția de melatonină, receptorul melatoninei sau canalul BK petrec mai puțin timp adormiți.

Cercetătorii urmează să vadă dacă relația melatonină-MT1-BK se menține și la organisme mamifere, mai exact la șoareci. Canalul BK este implicat în tot felul de evenimente, de la epilepsie la tensiune arterială crescută. Aflând mai multe despre relațiile dintre canalul BK, somn și schimbările de comportament, cercetătorii speră atât să înțeleagă mai bine melatonina, cât și să ajute persoanele care suferă de alte boli legate de canalul BK.