Home » Natură » Langurul auriu, „maimuța din Lumea Veche” care evită oamenii cu orice preț

Langurul auriu, „maimuța din Lumea Veche” care evită oamenii cu orice preț

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 05.09.2023

Langurul auriu (Trachypithecus geei) este una dintre cele mai amenințate maimuțe din lume. Cu blana lor lungă și aurie, aceste maimuțe sunt destul de ușor de recunoscut. Totuși, langurul auriu este o maimuță foarte timidă și evită oamenii pe cât posibil.

Langurul auriu este nativ Indiei și Bhutanului. Populațiile de langur auriu sunt extrem de fragmentate. Cercetătorii estimează că astăzi mai există aproximativ 7.000 de astfel de maimuțe în sălbăticie.

Mulți languri aurii sunt găsiți în nord-estul Indiei, mai precis Assam, și sudul Bhutanului. Pierderea habitatelor și fragmentarea au dus la o reducere drastică a distribuției speciei.

Bhutanul are o populație mai mare de langur auriu

Langurul auriu (Trachypithecus geei) este „o maimuță din Lumea Veche”, denumirea englezească pentru familia de primate Cercopithecidae, maimuțe catariniene patrupede, plantigrade, arboricole și terestre cu coadă neprehensilă, lungă sau rudimentară, cuprinzând printre altele cercopitecul, macacul, pavianul și magotul.

Totodată, langurul auriu trăiește la înălțimi mai mari decât alte primate. Populațiile pot fi găsite și la 3.000 de metri peste nivelul mării.

Multe populații fragmentate sunt în pericol pentru că distribuția lor nu se află în zone protejate. Totuși, Bhutanul are o populație mai mare de languri aurii decât Assam.

Unde trăiesc aceste maimuțe timide?

Aceste maimuțe timide trăiesc într-o varietate de habitate împădurite, cum ar fi păduri subtropicale, temperate și subalpine. De asemenea, langurii aurii pot trăi în savane.

Un habitat cu multe frunze și alte plante este preferat de această specie, însă defrișarea și urbanizarea au cauzat distrugerea pădurilor care cândva adăposteau langurii aurii. Cel puțin 50% dintre habitatele acestor maimuțe au fost distruse între 1988 și 1998.

Langurii aurii sunt creaturi foarte secretoase

Langurii aurii sunt creaturi foarte secretoase. Nu le place să se apropie prea mult de oameni, iar atunci când se întâmplă să se întâlnească cu oamenii, langurii aurii vor fugi rapid din zonă. Tocmai de aceea, specia este foarte dificilă de studiat. Este nevoie de mai multe cercetări pentru a înțelege pe deplin comportamentele și habitatele langurului auriu.

Din câte știm, langurii aurii trăiesc în grupuri, însă unele grupuri au mai puțin de 10 membri, în timp ce altele până la 50 de indivizi.

Nu sunt sociali cu oamenii, dar sunt considerați creaturi sociale

Cele mai multe dintre grupuri au un mascul dominant și restul femele. Grupurile mai mari pot avea doi masculi, însă doar unul va fi dominant. Masculii sunt cei care protejează grupul, potrivit Outforia.

Femelele sunt responsabile cu îngrijirea puilor, chiar și atunci când aceștia nu le aparțin.

De asemenea, langurii aurii nu sunt teritoriali. Au fost observați trăind pașnic alături de alte specii de maimuțe, cum ar fi Rhesus. Deși nu sunt sociali cu oamenii, langurii aurii sunt considerați creaturi sociale.

Cum își îngropau oamenii din Epoca de Piatră morții?

După moarte, suntem conștienți că am murit, spun oamenii de știință

Ar putea oamenii să trăiască sub pământ pentru a supraviețui schimbărilor climatice?

Povestea lui Xin Shui, mumia intactă care a uimit oamenii de știință