Home » Natură » Un rezervor uriaș de apă, descoperit adânc sub scoarța Pământului

Un rezervor uriaș de apă, descoperit adânc sub scoarța Pământului

Credit foto: University of Texas Institute for Geophysics/Adrien Arnulf/EurekAlert
Publicat: 06.10.2023

Cercetătorii au descoperit un rezervor de apă cât o mare sub sedimentele și rocile unui vechi platou vulcanic, aflat adânc sub scoarța Pământului. Găsită prin imagistica seismică 3D, apa este aflată la peste 3 kilometri sub fundul mării de pe coasta Noii Zeelande, acolo unde ar atenua o falie seismică majoră care afectează Insula de Nord a țării.

Falia este cunoscută pentru producerea de cutremure, iar oamenii de știință încearcă să afle de ce acestea au loc mai des la unele falii decât altele. Multe astfel de cutremure ar avea legătură cu apa din subteran.

Însă, până acum nu am avut dovezi geologice directe care să sugereze că un astfel de rezervor uriaș de apă ar exista sub această falie din Noua Zeelandă. Studiul a fost publicat în jurnalul Science Advances.

O vastă provincie vulcanică formată în urmă cu 125 de milioane de ani

Locul în care cercetătorii au găsit apa face parte dintr-o vastă provincie vulcanică ce s-a format atunci când o cantitate uriașă de apă (cât Statele Unite ale Americii) a străpuns suprafața Pământului în Oceanul Pacific în urmă cu 125 de milioane de ani. Evenimentul a fost una dintre cele mai mari erupții vulcanice cunoscute și a continuat timp de mai multe milioane de ani.

Oamenii de știință au folosit scanări seismice pentru a crea o imagine 3D a platoului vulcanic prin care au putut fi observate strate de sedimente groase ce înconjoară vulcanii îngropați.

Scoarța oceanică din scanările seismice, de 10 ori mai veche

„Scoarța de ocean obișnuită, odată ce ajunge la 7 sau 10 milioane de ani vechime, ar trebui să conțină mai puțin apă”, a spus unul dintre autori, adăugând că scoarța oceanică din scanările seismice era de 10 ori mai veche și conținea mai multă apă, potrivit EurekAlert.

Cercetătorii cred că mările puțin adânci au erodat vulcanii, iar de-a lungul timpului fragmentele de rocă s-au transformat în argilă, astfel că au blocat și mai multă apă la interior.

Un volum uriaș de apă în subteran

Descoperirea este importantă pentru că oamenii de știință cred că presiunea de la apa din subteran ar putea fi principalul ingredient pentru condițiile în care apare stresul tectonic. Asta se întâmplă de obicei atunci când sedimentele bogate în apă sunt îngropate în falie, astfel că apa este blocată în subteran.

Cu toate acestea, falia din Noua Zeelandă conține puține astfel de sedimente oceanice obișnuite. În schimb, autorii studiului cred că vulcanii antici și rocile devenite argilă transportă un volum uriaș de apă în subteran pe măsură ce sunt înghițite de falie.

„Urmele de copite” descoperite pe fundul oceanului ar putea avea în sfârșit o explicație