Home » Natură » Șocurile țiparilor electrici ar putea transfera ADN la alte animale

Șocurile țiparilor electrici ar putea transfera ADN la alte animale

Foto: Shintaro Sakaki/Eurek Alert
Publicat: 09.12.2023

Șocurile țiparilor electrici pot provoca nu doar durere, ci și modificări genetice în larvele de pește din apropiere, conform unui nou studiu. Cercetătorii au descoperit că țiparii electrici pot descărca suficientă electricitate pentru a provoca modificări genetice.

Aceasta este considerată a fi prima dată când acest mecanism de transfer genetic, numit electroporare, a fost observat în natură. Electroporarea, des folosită în laborator, este adesea utilizată pentru a transforma bacterii și drojdii; câmpul electric deschide mici pori în membranele celulare, permițându-i ADN-ului să intre.

Cercetătorii au teoretizat că într-un mediu natural unde electricitatea este prezentă, cum ar fi un râu cu țipari electrici, aceasta ar putea afecta celulele și, prin urmare, ADN-ul organismelor din apropiere.

O ipoteză neobișnuită

„Am realizat că țiparii electrici din râul Amazon ar putea acționa ca o sursă de energie, organismele care trăiesc în zona înconjurătoare ar putea acționa ca primitori de celule, iar fragmentele de ADN eliberate în mediul înconjurător ar deveni gene străine, cauzând o recombinație genetică în organismele înconjurătoare din cauza descărcării electrice”, a explicat Atsuo Iida, care a condus cercetarea.

Pentru a testa această ipoteză, echipa a plasat pești-zebră tineri într-un acvariu cu apă în care se află și o soluție de ADN. Pentru a se asigura că pot detecta dacă acest ADN a fost preluat, acesta a fost codat cu o proteină fluorescentă verde (GFP), o proteină care apare colorată atunci când este observată la microscop. Apoi, oamenii de știință au introdus un țipar electric în acvariu și, dându-i puțină hrană, l-au determinat să descarce electricitate.

Șocurile țiparilor electrici modifică genetica organismelor din jur

Analizând larvele de pește-zebră la microscop, cercetătorii au descoperit că 5% dintre ele au arătat fluorescență verde, sugerând că soluția de ADN din apă a fost preluată de pești. Cercetătorii atribuie îi acest lucru electricității produse de țipari și cred că acest lucru demonstrează că aceștia pot afecta genetica organismelor din apropiere în mediul lor natural, scrie IFL Science.

„Acest lucru indică faptul că șocurile țiparilor electrici au stimulat transferul de gene către celule, chiar dacă țiparii au forme diferite de puls și o tensiune instabilă în comparație cu aparatele obișnuite folosite în electroporare. Țiparii electrici și alte organisme care generează electricitate ar putea influența modificarea genetică în natură”, a spus Iida.

Iida a exprimat, de asemenea, speranța că acesta este doar începutul cercetărilor privind câmpul electric în organismele vii.

„Cred că încercările de a descoperi fenomene biologice noi bazate pe astfel de idei ‘neașteptate’ și ‘inovatoare’ vor lumina lumea cu privire la complexitatea organismelor vii și vor declanșa progrese în viitor”, a concluzionat cercetătorul.

Studiul a fost publicat în PeerJ.

Un studiu arată că păianjenii pot contamina cu mercur animalele