Home » Natură » De ce următoarea pandemie ar putea începe din Arctica?

De ce următoarea pandemie ar putea începe din Arctica?

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 27.01.2024

Omenirea se confruntă cu o nouă și bizară amenințare pandemică, au avertizat oamenii de știință. Virusurile străvechi înghețați în permafrostul arctic ar putea fi eliberați într-o zi de încălzirea climei Pământului și ar putea declanșa o epidemie majoră, spun ei.

Tulpini ale acestor microbi Methuselah (sau virusurile zombi, cum mai sunt numite) au fost deja izolate de cercetătorii care se tem că o nouă urgență medicală globală ar putea fi declanșată – nu de o boală nouă, ci de una din trecutul îndepărtat.

Drept urmare, oamenii de știință au început să pună la punct o rețea de monitorizare în Arctica care să identifice cazurile timpurii ale unei boli cauzate de microorganisme străvechi.

A fost creată o rețea de monitorizare în Arctica

În plus, această rețea ar asigura carantină și tratament medical specializat pentru persoanele infectate, în încercarea de a limita o epidemie și de a împiedica persoanele infectate să părăsească regiunea.

„În prezent, analizele privind amenințările pandemice se concentrează pe bolile care ar putea apărea în regiunile sudice și apoi să se răspândească în nord. În schimb, s-a acordat puțină atenție unui focar care ar putea apărea în nordul îndepărtat și apoi să se răspândească în sud – și cred că este o omisiune. Acolo sus există virusuri care au potențialul de a infecta oamenii și de a declanșa un nou focar de boală”, a declarat geneticianul Jean-Michel Claverie de la Universitatea Aix-Marseille.

Acest punct de vedere a fost susținut de virusologul Marion Koopmans de la Centrul Medical Erasmus din Rotterdam: „Nu știm ce virusuri zac acolo în permafrost, dar cred că există un risc real ca acolo să existe unul capabil să declanșeze un focar de boală – să zicem de o formă străveche de poliomielită. Trebuie să presupunem că așa ceva s-ar putea întâmpla”.

„Virusurile pe care le-am izolat erau capabile să infecteze doar amibele”

În 2014, Claverie a condus o echipă de oameni de știință care a izolat virusuri vii în Siberia și a demonstrat că acestea încă mai pot infecta organisme unicelulare – chiar dacă au fost îngropate în permafrost timp de mii de ani. Alte cercetări, publicate anul trecut, au dezvăluit existența mai multor tulpini virale diferite din șapte situri diferite din Siberia și au arătat că acestea puteau infecta celule cultivate. O mostră de virus avea o vechime de 48.500 de ani, potrivit The Guardian.

„Virusurile pe care le-am izolat erau capabile să infecteze doar amibele și nu prezentau niciun risc pentru oameni. Cu toate acestea, acest lucru nu înseamnă că alte virusuri – înghețate în prezent în permafrost – nu ar putea fi capabile să declanșeze boli la oameni. De exemplu, am identificat urme genomice ale poxvirusurilor și herpesvirusurilor, care sunt agenți patogeni umani bine cunoscuți”, a explicat geneticianul Claverie.

Gripa aviară, detectată pentru prima dată în Antarctica