Home » Natura » Pradatorii profita de pe urma incalzirii globale

Pradatorii profita de pe urma incalzirii globale

Adrian Nicolae 02.21.2008
Au trecut 40 de milioane de ani de cand apele din jurul Antarcticii au fost suficient de calde incat sa intretina o populatie de rechini, insa, in acest secol, acestia s-ar putea intoarce datorita efectelor incalzirii globale. Potrivit studiilor efectuate la Universitatea din Rhode Island, daca rechinii se vor intoarce, impactul asupra ecologiei Antarcticii ar putea fi unul deosebit de grav.

Biologii Cheryl Wilga si Brad Seibel, de la universitatea americana, au analizat adaptarea fiziologica si metabolismul rechinilor si a altor pradatori de apa calda si au concluzionat ca o crestere a temperaturii apei cu numai cateva grade ar transforma Antarctica intr-un habitat potrivit pentru aceste specii:

Sunt doar cateva specii de pradatori in apele Antarcticii. Ca urmare, strafundurile oceanelor din aceasta parte a globului au fost dominate de corpuri usoare, nevertebrate lente, la fel ca in oceanele preistorice, inainte de evolutia pradatorilor capabili sa sfarame carapace si cochilii”, declara Wilga, explicand ca rechinii au o rata a metabolismului ridicata pentru ca trebuie sa inoate constant pentru a-si aerisi branhiile si ca acestia folosesc foarte multa energie pentru a se misca. Apa rece din jurul Antarcticii le-ar putea incetini prea mult metabolismul pentru a mai putea supravietui.

Speciile de rechini bentonici, cei care traiesc pe fundul apelor si care inoata foarte putin, au o rata a metabolismului mai mica decat media generala si pot trai in apa cu temperaturi de 7 pana la 10 grade Celsius, insa aproape toti rechinii bentonici se regasesc in ape mici, tropicale sau temperate. Intrucat nu pot inota pe distante mari, acestora le-ar fi aproape imposibil sa parcurga distanta pana in Antarctica.

Potrivit lui Seibel, rechinii acumuleaza, ca functie normala a corpului, oxid de trimetilamina, iar corpul lor este solicitat cu atat mai mult cu cat temperatura este mai scazuta si presiunea mai mare, asa cum este in Antarctica: “Se poate ca nivelul solicitat de oxid de trimetilamina sa atinga o limita mai mare decat cea care le-ar facilita intrarea in apele Antarcticii. Din aceasta cauza, rechinii nu pot fi intalniti inca in apele reci sau la adancimi mai mari de 3000 de metri”. Apele din jurul Antarcticii raman cu cateva grade peste limita de inghet, dar in ultimii 50 de ani temperatura acestora a crescut cu 1-2 grade Celsius, dublu sau triplu fata de media globala.
Ar fi suficient ca apa sa ramana deasupra limitei de inghet pentru a se transforma in habitatul potrivit pentru unii rechini iar in acest ritm, modificarea poate avea loc chiar in urmatoarele decenii. Odata ajunsi aici, rechinii vor schimba complet ecologia comunitatii bentonice din Antarctica”, subliniaza cercetatorii americani.

Chiar daca sunt de parere ca sosirea rechinilor si a speciilor capabile sa sfarame carapace si cochilii in Antarctica nu va duce la o disparitie in masa a speciilor deja existente, Wilga si Seibel declara totusi ca acest lucru va transforma in mod dramatic numarul populatiei si proportiile speciilor aflate acolo. Crevetii, viermii panglica si stelele de mare vor fi cele mai afectate specii.
Putinele specii de pesti care traiesc in acest moment in apele Antarcticii, datorita sistemului anti-inghet din corp, se vor lovi, de asemenea, de un nou tratament. Fiind deja vanati de pinguini si foci, aparitia rechinilor si a altor pradatori ii va afecta si mai mult”, a mai declarat Cheryl Wilga.

Crabii, o alta specie care a absentat din zona Antarcticii in ultimele milioane de ani, s-ar putea reintoarce, cu efecte devastatoare pentru mediul inconjurator, anunta biologii americani. Acestia deja monitorizeaza atent migratia crabilor catre tarmul continentului sudic, migratie determinata de incalzirea din ultimii ani a apelor.

Studiul a fost prezentat pe 15 februarie in Boston, la intalnirea anuala a Asociatiei Americane pentru Dezvoltarea Stiintei.

Sursa: ScienceDaily

Crezi ca pradatorii marini pot distruge ecosistemul Antarcticii? Spune-ti aici parerea despre aceasta noua ipoteza!