Home » Stiinta » Telescopul spaţial Hubble împlineşte 31 de ani de funcţionare – VIDEO

Telescopul spaţial Hubble împlineşte 31 de ani de funcţionare – VIDEO

Descopera 04.24.2021
Telescopul spaţial Hubble împlineşte 31 de ani de la lansarea sa în spaţiu.

Lansat pe 24 aprilie 1990, de naveta spaţială Discovery, telescopul Hubble a fost plasat pe o orbită aflată la 570 de kilometri deasupra Terrei.

Rezultat al colaborării dintre NASA şi Agenţia Spaţială Europeană (ESA), celebrul telescop a cunoscut însă şi câteva probleme de funcţionare la începutul „carierei” sale.

Dar, începând din 1993, acest dispozitiv extraordinar a început să transmită imagini uluitoare ale unor supernove. Printre ele se aflau şi fotografii cu exploziile cataclismice marcând moartea unor stele, dar şi imagini surprinzătoare cu alte corpuri cereşti.

Una dintre fotografiile cele mai emblematice realizate de Hubble este o imagine cu alură biblică, ce prezintă coloane uriaşe de gaz şi praf interstelar, aflate la 6.500 de ani-lumină de Terra, în roiul galactic Messier 16 din constelaţia Şarpelului, cunoscută sub denumirea „Stâlpii Creaţiei”.

Acest telescop cu o greutate de 11 tone, care poartă numele unui pionier al astronomiei, Edin Powell Hubble (1889-1953), a dezvăluit de asemenea existenţa unor găuri negre în centrul galaxiilor, fapt bănuit de oamenii de ştiinţă, dar niciodată verificat până atunci.

Hubble a realizat peste 1 milion de fotografii cu corpuri cereşti, inclusiv ale unora aflate la limitele Universului, permiţând astronomilor să calculeze cu o precizie mai mare vârsta Universului, estimată la 13,8 miliarde de ani.

Graţie tuturor acestor observaţii, astrofizicienii au putut să confirme, în 1988, că expansiunea Universului se accelerează, o descoperire care le-a adus premiul Nobel pentru fizică pe anul 2011 cercetătorilor americani Saul Perlmutter, Brian P. Schmidt şi Adam G. Riess.

Această accelerare rezultă dintr-o forţă misterioasă, ipotetică, denumită „energie întunecată”, care ar reprezenta aproape 70% din Univers şi ar echilibra forţa de gravitaţie.

Mai aproape de Terra, Hubble a detectat un ocean vast de apă sărată sub suprafaţa groasă şi îngheţată de pe Ganymede, cel mai mare satelit natural al planetei Jupiter, sporind pistele de căutare a formelor de viaţă extraterestre.

Descoperă vă prezintă şi alte semnificaţii istorice ale zilei de 24 aprilie:

1711 – A fost încheiat Tratatul de la Luck, un tratat de alianţă între Dimitrie Cantemir, domnul Moldovei şi Petru cel Mare, prin care era garantată domnia ereditară a lui Dimitrie Cantemir, graniţa Moldovei pe Nistru şi dreptul de azil în Rusia, în caz de nevoie, pentru domn. În urma acestui tratat, trupele ruse au intrat în Moldova, dar au fost înfrânte de turci la Stănileşti, iar Dimitrie Cantemir s-a retras în Moldova.

1911 – S–a născut poetul Eugen Jebeleanu, autor al volumelor de poezii „Schituri cu soare”, „Poeme de pace şi de luptă”, „Cântece împotriva morţii” şi „Harfa şi Minotaurul” (m. 21 august 1991).

1918 – Este încheiat tratatul de pace de la Bucureşti, dintre România, pe de o parte, şi Germania, Austro–Ungaria, Bulgaria şi Turcia, pe de altă parte. Pacea nu a fost niciodată ratificată de către regele Ferdinand, tratatul devenind nul.

1980 – A murit scriitorul Alejo Carpentier y Valmont, întemeietorul literaturii latino–americane moderne. (“Împărăţia acestei lumi”, “Recurs la metodă”, “Harpa şi umbra”) (n. 26 decembrie 1904).

1993 – La iniţiativa sindicatelor miniere conduse de Miron Cozma, s-a format Alianţa Confederaţiei Sindicale Democratice din România, la care au aderat 9 confederaţii.

1996 – România şi Bulgaria au semnat un acord interguvernamental privind notificarea rapidă în caz de avarie nucleară şi schimbul de informaţii în domeniul nuclear.

1997 – Consiliul Europei a hotărât încetarea monitorizării speciale a României, adoptând Raportul întocmit de echipa de monitori Jansson-Scwimer-Durieux.

2002 – Bosnia–Herţegovina a devenit cel de–al 44–lea stat membru al Consiliului Europei.

2003 – Conducerea centralei nucleare de la Cernobâl a anunţat că există riscul prăbuşirii structurii de beton din jurul reactorului nuclear distrus în timpul accidentului din aprilie 1986.

2005 – Papa Benedict al XVI-lea a primit paliumul şi Inelul Pescarului, cele două însemne ale funcţiei sale, care marchează inaugurarea pontificatului.

Brătianu și cea mai mare bătălie diplomatică