Home » Stiinta » Cercetătorii sunt foarte aproape de a descoperi cum se răspândesc celulele cancerigene în corp

Autor: Alexandra PELE 05.22.2015
Un nou dispozitiv, care poate să sorteze şi să izoleze celule individuale în funcţie de abilitatea lor de a circula prin corp, ar putea preveni apariţia cancerului, susţin cercetătorii.

Cancerul apare când o singură celulă dintr-un ţesut este deteriorată genetic şi începe să se înmulţească necontrolat, formând o tumoare. Boala devine cu atât mai mortală cu cât încep să apară metastaze care se răspândesc în tot corpul.

Un eveniment cheie în răspândirea bolii este migrarea celulelor cancerigene de la locul primei tumori prin vase foarte mici, numite capilare limfatice, care se află în spaţiile dintre celule.

Celulele extrem de mobile sunt crezute a fi ”agresorii” responsabili de formarea metastazelor. Oamenii de ştiinţă speră că dacă vor înţelege cum se mişcă aceste celule ar putea dezvolta metode mai eficiente de a împiedica răspândirea bolii.

Există însă o problemă. Nu toate celulele cancerigene au acelaşi nivel de mobilitate, iar platformele convenţionale de studiere a acestor celule, in vitro, tinde să le trateze uniform, ceea ce face dificilă studierea diferenţelor moleculare.

Acum, o echipă de ingineri şi oncologi de la Universitatea din Michigan, Statele Unite, au dezvoltat un nou dispozitiv care este capabil să identifice celulele individuale care sunt extrem de mobile, dar şi să le izoleze, având astfel posibilitatea să le studieze proprietăţile moleculare în detaliu.

”Dispozitivele microfluidice au fost folosite şi în trecut pentru a studia mişcarea celulelor, însă povestea se încheia în general acolo”, a explicat Steven Allen, unul dintre autorii studiului.

”Noi am dezvoltat un dispozitiv care separă celulele mobile şi ne permite să determinăm expresia genică a celulelor extrem de mobile în comparaţie cu altele. Prin studierea acestor diferenţe în celulele vii, sperăm să înţelegem ce le permite celulelor cancerigene să se răspândească atât de rapid în corp”, a detaliat Allen.