Home » Stiinta » Unde sunt extratereştrii? Paradoxul Fermi şi motivele care ne împiedică să facem contact cu alte civilizaţii din spaţiu

Alexandra PELE 06.08.2015
Doar în universul observabil există miliarde de galaxii cu mii de miliarde de stele, ceea ce înseamnă că în cosmos există miliarde şi miliarde de planete locuibile. Cum se face că dacă există atât de multe lumi, lumi similare cu Pământul, unde viaţa poate să existe, nu au găsit extratereştrii?

Cunoscută drept paradoxul Fermi, această întrebare continuă să îi lase fără răspuns pe oamenii de ştiinţă.

Omenirea a avansat rapid în ultimii 100 de ani, însă această perioadă devină nesemnificativă în comparaţie cu istoria de 13,82 miliarde de ani a Universului.

Prin urmare, nu este dificil de imaginat că vom ajunge să vizităm alte planete în viitor. Pare însă puţin probabil să fim prima civilizaţie care să ajungă în acest punct. Prin urmare, nu ar fi trebuit să auzim de alte specii până acum?

Această întrebare i-a făcut pe unii savanţi să creadă că adevăratele călătorii interstelare nu sunt posibile, că nicio civilizaţie nu poate rezista suficient de mult încât să reuşească să intre în contact cu alta.

Într-o înregistrare postată pe canalul Kurz Gesagt de pe platforma YouTube, specialiştii şi-au propus să analizeze obstacolele care au oprit omenirea să viziteze alte planete.

Cel mai important dintre acestea este călătoritul în spaţiu în sine, care este extrem de dificil pe baza cunoştinţelor noastre actuale.

Să colonizezi o altă planetă cu tehnologiile pe care le avem la ora actuală, ”o călătorie de poate mii de ani trebuie să fie supravieţuită de către o populaţie suficient de mare încât să o ia de la capăt”.

Chiar dacă am reuşi să călătorim cu o viteză aproape de cea a luminii, ceva imposibil de conceput la ora actuală, am avea nevoie de 100.000 de ani pentru a traversa Caleea Lactee. Prin urmare, vizitarea altei planete rămâne imposibilă pentru moment.

Un alt obstacol ar fi circumstanţele cosmice. ”Universul este foarte vechi. Pe Pământ există viaţă de cel puţin 3,6 miliarde de ani. Viaţă umană inteligenţă există de circa 250.000 de ani. Însă doar de un secol avem tehnologia pentru a comunica pe distanţe mari. Este posibil să fi existat imperii extraterestre imense care să se fi răspândit pe mii de sisteme solare şi care să fi existat milioane de ani şi noi să-i fi ratat”, se arată pe înregistrare.

O altă posibilitate ar fi că metodele noastre de comunicare sunt prea primitive pentru a putea să luăm legătura cu o civilizaţie extraterestră în viaţă la ora actuală.

Un alt scenariu ar fi ideea unui creier Matrioşka, în esenţă, o realitate virtuală în cadrul căreia speciile care nu au nicio dorinţă de continua să progreseze să trăiască într-un fel de paradis pentru eternitate. O structură imensă care ar conţine conştiinţele colective ale speciilor din interiorul acestei realităţi virtuale ar fi alimentată de energia unei stele.

FOTO: spaceanswers.com    FOTO: spaceanswers.com

”Dacă ar fi construit în jurul unei stele pitice, acest computer ar putea avea energie pentru aproape 10 mii de miliarde de ani. De ce am vrea să cucerim o galaxie sau să intrăm în contact cu alte forme de viaţă dacă am avea o astfel de opţiune?”, se arată în video.

Această structură este numită uneori sfera Dyson şi ar fi uşor de observat, dacă ar exista, datorită radiaţiilor intraroşii pe care le-ar emite. Cercetătorii de la Universitatea din Pennsylvania au căutat o astfel de structură în 100.000 de galaxii, însă nu au avut succes.

”Toate aceste soluţii ale paradoxului Fermi au o problemă. Nu ştim unde sunt graniţele tehnologiei. Am putea fi aproape de ele sau foarte departe. S-ar putea ca super tehnologii să ne aştepte, să ne permită să fim nemuritori, să ne transporte în alte galaxii şi să ne ridice la nivelul unor zei”, se arată pe înregistrarea celor de la Kurz Gesagt.

În încheiere, experţii spun că e nevoie să ne continuăm eforturile de a înţelege cât mai multe despre Universul în care trăim. Este posibil, ca în realitate, să fim cea mai avansată rasă şi atunci trebuie să supravieţuim şi conservăm cea mai mare descoperire pe care am făcut-o până acum: pe noi.

Sursă: Daily Mail