Home » Stiinta » Fizicienii au confirmat prezenţa unui nou tip de particule. Din punct de vedere teoretic, acestea erau imposibil de detectat

Alin Motogna 02.11.2016

Oamenii de ştiinţă japonezi au găsit dovada existenţei unui tetraneutron, o particulă ce se compune din 4 neutroni şi nu include în structura sa niciun proton. Conform teoriilor emise până în acest moment, prezenţa acestei particule era imposibil de detectat, deoarece se cunoaşte faptul că neutronii singularii sunt foarte instabili.

De câţiva zeci de ani, cercetătorii încearcă să demonstreze prezenţa tetraneutronilor, însă fără succes. Eşecurile raportate în cadrul experimentelor i-au determinat pe fizicieni să afirme faptul că probabilitatea ca aceste particule să fie detectate este nulă.

Recent, fizicianul Francisco-Miguel Marqués, împreună cu echipa sa din cadrul acceleratorului Ganil din Franţa, au folosit o nouă tehnică, pentru a detecta tetraneutroni. Aceasta constă din dezintegrarea nucleelor de beriliu şi litiu. Specialiştii nu se află la prima încercare de acest gen, deoarece, în anul 2002, ei au mai repetat un astfel de experiment, transformând particule de beriliu 14 în particule de carbon. Cercetarea a fost reluată şi în 2004, însă rezultatele nu au confirmat, nici de data aceasta prezenţa tetraneutronilor.

O echipă de cercetători din cadrul Universităţii din Tokyo a aplicat o metodă similară, cu scopul de a detecta particula ipotetică. Specialiştii au bombardat heliu în stare lichidă cu ajutorul unor nuclee de heliu. Rezultatele experimentelor i-au uimit pe oamenii de ştiinţă japonezi: patru neutroni lipsiseră pentru circa o miliardime de triliardime de secundă, înainte de a reapărea sub forma unei particule alterate.

Pentru a confirma teoria existenţei tetraneutronilor, cercetătorii au măsurat energia emisă de particule în cadrul reacţiei. Astfel, ei au putut observa că aceasta nu era suficientă pentru a propulsa fiecare dintre cei patru neutroni. „Acest rezultat confirmă faptul că cei patru neutroni formau, de fapt, un tetraneutron”, a declarat fizicianul japonez Susumu Shimoura.

În viitor, echipa franceză şi cea japoneză urmează să folosească metoda dezvoltată în cadrul Universităţii din Tokyo, pentru a ajunge la acelaşi rezultat privind existenţa tetraneutronilor. Dacă acest lucru va fi posibil, toate teoriile care combăteau prezenţa acestor particule pe Terra vor trebui retrase.

Vă mai recomandăm şi: Pădurile neobişnuite ale lumii – FOTO