Home » Știință » Pentru prima dată, oamenii de ştiinţă au reuşit să sintetizeze un material care are o duritate de 40 de ori mai mare faţă de cea a diamantului

Publicat: 15.04.2016
Compusul chimic are la bază atomul de carbon.

Carbonul este un element chimic foarte versatil, el putând fi întâlnit în natură atât sub forma uneia dintre cele mai moi minerale descoperite până acum, grafitul, dar şi sub forma uneia dintre cele mai dure minerale identificate până în momentul de faţă, diamantul. Există, însă, o singură formă a carbonului, pe care oamenii de ştiinţă nu au reuşit să o sintetizeze, cea cunoscută sub denumirea de ,,carbyne”.

Motivul pentru care acest proces nu a putut fi realizat îl reprezintă faptul că substanţa menţionată este extrem de instabilă. ,,Carbyne” a fost descoperit în anul 1885, de chimistul german Adolf von Baeyer.

Specialiştii susţin că materialul are o serie de proprietăţi mecanice extrem de importante. Printre acestea se numără rigiditatea de două ori mai mare faţă de cea a grafenului şi de 40 mai mare faţă de cea a diamantului, dar şi elasticitatea, care o depăşeşte pe cea a oricărui compus chimic care are la bază atomul de carbonul.

Pentru prima dată, o echipă de cercetători susţine că a reuşit să sintetizeze ,,carbyne” în laborator. Fizicianul Lei Shi (Universitatea din Viena), împreună cu colegii săi austrieci, japonezi, spanioli, elveţieni şi turci au folosit două straturi de grafen, pe care le-au presat şi le-au înfăşurat într-un al treilea strat, realizat, de data aceasta, din nanotuburi de carbon. După aceea, tuburile au fost înfăşurate în jurul atomilor de carbon, pentru a nu permite lanţurilor de ,,carbyne” să se rupă.

Înainte ca acest experiment să fie realizat, cel mai mare număr de atomi de carbon întâlnit într-un singur lanţ continuu era de maximum 100. Oamenii de ştiinţă au reuşit să depăşească acest record, creând un lanţ de 6400 de atomi. Această realizare este extrem de importantă, deoarece materialul fabricat, fiind mult mai stabil, poate fi utilizat în mai bună siguranţă, în cadrul unor proiecte de cercetare viitoare.

Vă mai recomandăm şi: Un nanomaterial revoluţionar îşi poate schimba starea de agregare la atingerea unui buton