Home » Stiinta » Pare imposibil de crezut, dar ştiinţa încă nu poate explica gravitaţia

Pare imposibil de crezut, dar ştiinţa încă nu poate explica gravitaţia

Alexandru Voiculescu 08.06.2017
Pare imposibil de crezut, dar ştiinţa încă nu poate explica gravitaţia
Dintre toate forţele din univers, gravitaţia este cea cu care avem cea mai strânsă legătură. Fiecare secundă a existenţei noastre este marcată de această forţă. Faptul că ştiinţa încă nu a putut să o explice, deşi efectele ei sunt peste tot, este probabil cea mai mare ciudăţenie al acestui domeniu de cunoaştere.

Pentru a înţelege de ce nu înţelegem gravitaţia, este nevoie de o explicare a relativităţii şi a mecanicii cuantice, relatează Curiosity.

Dar înainte de asta, este nevoie de o mică introducere în Modelul Standard. Acesta cuprinde cele patru forţe fundamentale ale universului aşa cum îl cunoaştem: gravitaţia, electromagnetismul, forţa nucleară slabă şi forţa nucleară tare.

În timp ce ultimele trei pot avea explicaţii decente, prima este în continuare un mister. Putem identifica materia la nivel subatomic şi putem şti cum forţele nucleare slabe şi tari ţin particulele împreună şi cunoaştem cum forţa electromagnetică ţine împreună particulele încărcate electronic.

Gravitaţia este însă cu totul altceva. În primul rând, este mult mai slabă ca celelalte trei. De asemenea, în timp ce fiecare forţă are un opus, aceasta pare singură.

Aceste ciudăţenii nu înseamnă că nu putem înţelege gravitaţia în termeni practici. Legile mecanice newtoniene funcţionează perfect pentru mere căzătoare şi trenuri în mişcare. Problema este că aceste legi nu sunt valabile pentru obiectele prea mari sau prea mici, făcând greu de înţeles obiecte precum găurile negre sau atomii.

Relativitatea versus mecanica cuantică

Problema gravitaţiei poate fi pusă în contextul conflictului dintre cele două teorii care explică modul de comportare al universului. Teoria relativităţii generale a lui Einstein nu poate fi împăcată cu mecanica cuantică.

Pe de-o parte, mecanica cuantică se concentrează pe natura interacţiilor dintre particule şi pleacă de la premiza că spaţiul şi timpul sunt fixe (cel puţin în mare parte). Însă, relativitatea spune că toate interacţiunile au loc în ţesătura spaţiu-timpului, care se poate îndoi şi se poate întinde în funcţie de obiectele care interacţionează.

Aşadar, când observi forţa gravitaţională între un foton şi un electron, trebuie să iei în considerare fiecare interacţiune cuantică posibilă, dar şi toate configuraţiile posibile ale spaţiu-timpului.

Savanţii au încercat diferite abordări. Au folosit o particulă teoretică numită graviton reprezentând un punct fix, dar până acum nu au fost găsite dovezi ale existenţei acesteia. Alţii spun că gravitaţia este o formă elaborată de inseparabilitate cuantică. Totuşi, cea mai probabilă explicaţie este aceea că gravitaţia nu este o forţă individuală, dar ceva ce emerge în mod natural în tot universul.

Cum ar arăta gravitaţia dacă ar fi vizibilă