Home » Stiinta » Cercetătorii au descoperit o exoplanetă extrem de stranie şi întunecată: este atât de neagră încât absoarbe aproape toată lumina primită de la steaua sa

Alexandru Voiculescu 09.18.2017
Un nou studiu a găsit că cea mai mare parte din lumina care ajunge pe planetă nu este reflectată, făcând ca gigantul gazos să apară foarte întunecat.

Planeta, care se află la 1.400 de ani lumină faţă de Pământ, a fost descoperită în 2008. De atunci, obiectul a fost studiat intens, astfel există destule informaţii despre acesta, scrie Science Alert.

Exoplaneta este un „Jupiter fierbinte”, un gigant gazos care este de 40 de ori mai masiv ca Jupiter şi care este foarte aproape de steaua sa. Din cauza acestui lucru, gravitaţia stelei face ca planeta să aibă mereu aceeaşi faţă îndreptată spre soare.

De asemenea, aşa cum au descoperit cercetătorii cu ajutorul telescopului spaţial Hubble, planeta este incredibil de neagră. Absoarbe cel puţin 94% din lumina care ajunge în atmosferă, ceea ce înseamnă că este mai neagră decât asfaltul proaspăt turnat.

„Nu ne-am aşteptat să găsim o astfel de exoplanetă întunecată”, a precizat cercetătorul Taylor Bell, autorul principal al acestui studiu, de la McGill University şi de la Institute for Research on Exoplanets din Canada. „Majoritatea acestor tipuri de planete reflectă aproximativ 40% din lumină”, a adăugat acesta.

Pe alţi „Jupiteri întunecaţi” se crede că norii din atmosferă opresc lumina să iasă, dar WASP-12b este prea fierbinte pe partea sa spre stea, pentru a forma nori. La 2.600 de grade Celsius, este atât de fierbinte încât moleculele de hidrogen sunt dezintegrate în atomi de hidrogen, făcând ca atmosfera din această parte a planetei să se comporte mai degrabă ca o stea cu masă mică.

Nu se ştie exact ce cauzează această lipsă de lumină reflectată de planetă, dar cercetătorii speculează că tocmai temperaturile extreme care dezintegrează atmosfera fac ca planeta să fie incapabilă să reflecte lumina venită de pe WASP-12. În acelaşi timp, singura lumină care provine de pe planetă este de asemenea datorită temperaturii: are o nuanţă roşiatică, precum un metal topit.

Pe partea întunecată însă, temperaturile sunt de doar 1.000 de grade Celsius, găsindu-se chiar şi apă în atmosfera de pe această jumătate, ceea ce „demonstrează marea diversitate a populaţiilor de giganţi gazoşi fierbinţi”.

Omenirea este foarte aproape de cea mai mare descoperire a sa: un element cheie în căutarea vieţii extraterestre a fost determinat de cercetători