Home » Știință » Cum a transformat ştiinţa lumea în ultimii 100 de ani

Cum a transformat ştiinţa lumea în ultimii 100 de ani

Publicat: 01.01.2018
Câştigătorul Premiului Nobel pentru Chimie din 2009, Venki Ramakrishnan, a realizat un eseu cu privire la natura descoperirilor ştiinţifice, modul în care au transformat perspectiva oamenilor la nivel global într-un timp extrem de scurt, precum şi despre faptul că atât oamenii, cât şi cercetătorii, ar trebui să fie la fel de atenţi cu privire la utilitatea acestor descoperiri.

Dacă printr-un mod miraculos am putea transporta oamenii din anul 1900 în prezent, aceştia ar fi uimiţi de modul în care înţeleg acum anumite aspecte care pe cercetători din trecut i-au intrigat timp de zeci de ani. Conform BBC, în urmă cu 100 de ani, oamenii nu ştiau despre modul în care moştenim şi transmitem mai departe anumite trăsături sau despre modul în care dintr-o singură celulă se poate dezvolta un întreg organism.

Oamenii din trecut nu ştiau că însuşi atomii au o structură proprie sau că materia deţine proprietăţi extrem de ciudate care sfidează realitatea. De asemenea, probabil nu ştiau cum s-a format lumea noastră şi universul.

Cu ajutorul studiilor din prezent putem afla răspunsul la unele dintre aceste mistere. Acest aspect a transformat modul în care oamenii privesc lumea şi modul în care aceştia îşi trăiesc viaţa. Aproape orice invenţie modernă pe care oamenii o utilizează zilnic are la bază mai multe descoperiri fundamentale din trecut. Uneori aceste descoperiri fundamentale sunt vechi de sute de ani. Rachetele sau motoarele cu propulsie nu ar fi putut exista dacă Newton nu şi-ar fi publicat descoperirile privind bazele mecanicii clasice. În istoria ştiinţei au existat nenumărate momente impresionante precum descoperirea structurii ADN-ului. Însă chiar şi aceasta s-a bazat pe munca lui Darwin sau Mendel.

Astfel că, în prezent, oamenii de ştiinţă au ajuns la nivelul la care pot secvenţia ADN-ul, fapt ce ne ajută să aflăm cum apar bolile genetice şi cum ar putea fi acestea tratate. Recent, cercetătorii au reuşit să modifice genele unei tinere pentru a o vindeca de cancer.

Prin intermediul observaţiilor din spaţiu, astronomii au putut ajunge la concluzia că universul a fost creat dintr-un singur punct în timpul unui Big Bang. De la misiunile Apollo până la sonda Cassini şi telescopul Hubble, utilizat pentru descoperirea undelor gravitaţionale şi a exoplanetelor, toate aceste reuşite au permis umanităţii să afle mai multe informaţii despre spaţiu şi procesele care au loc acolo. Ramakrishnan susţine că până şi un banal smartphone are la bază descoperiri fundamentale. Computerele puternice au la bază cip-uri şi tranzistori ale căror descoperire se bazează pe înţelegerea mecanicii cuantice.

GPS-ul din cadrul unui smartphone se bazează pe conexiunea cu sateliţii, astfel că în cadrul procesului este utilizată atât teoria relativităţii generale, cât şi cea restrânsă. ”Mă gândesc cam câte persoane înţeleg ce descoperiri stau la baza funcţionării acestui mic dispozitiv,” afirmă Ramakrishnan.

Conform biologului, una dintre descoperirile care au împărţit oamenii de ştiinţă a fost cea a fisiunii nucleare, utilizată pentru construirea celei mai puternice arme. Însă fisiunea nucleară poate fi şi o sursă de producere a energiei. Totodată, biologul afirmă că oamenii din prezent trăiesc mult mai mult decât cei din urmă cu 100 de ani, iar calitatea vieţii din prezent este mult mai bună decât în trecut.

Cum ar putea bacteriile intestinale să ajute pacienții cu cancer de sân?
Cât promite Melinda Gates că va dona pentru cauza femeilor?
Tomas de Torquemada, șeful inchizitorilor. Biserica Catolică în secolul al XIV-lea: O Decizie Crucială pentru Credincioși
Un studiu uluitor dezvăluie că ciorile pot număra cu voce tare
Un bărbat s-a „trezit” cu 3 schelete de mamut în pivniță
Patrick Swayze, o fantomă iubită care a dansat seducător de „murdar”. „Un lucru pe care nu am de gând să îl fac este să urmăresc să rămân în viață”
Efectele caniculei asupra nașterilor, dezvăluite într-un studiu ce a durat 25 de ani
Nopțile din iunie în care vom vedea din nou aurore în România
(P) O centrală de detecție incendiu „descoperă” pericolul la timp, înaintea ta!
Test de cultură generală. De ce apar cicadele o dată la 17 ani?
Aliniere rară de 6 planete pe cerul Pământului! Cum să vezi „parada cosmică”?
Fenomen observat din spațiu! Râurile din Alaska au devenit portocalii
Ce amendă riscă oamenii care iau pietre și scoici de pe o plajă din Anglia?
Coreea de Nord a lansat peste 150 de baloane cu gunoaie în Sud