Home » Stiinta » Fructele şi legumele din trecut aveau un aspect complet diferit de cele din prezent. Iată 10 exemple ale modificării genetice

Oana Bujor 01.01.2018
Alimentele modificate genetic sunt o sursă inepuizabilă pentru dezbaterile din prezent. Unele persoane încearcă pe cât posibil să evite acest tip de produse în timp ce alţii chiar le preferă. Însă multe persoane nu realizează că fructele şi legumele din prezent nu ar fi existat fără încrucişarea selectivă a speciilor de plante.

O bună parte dintre legumele şi fructele din trecut sunt de nerecunoscut astăzi. List Verse prezintă un top al alimentelor modificate genetic şi modul în care acestea au fost transformate până au ajuns la forma din prezent.

MESAJE DE ANUL NOU ŞI REVELION. Cele mai frumoase felicitări, mesaje, texte, urări şi sms-uri pentru cei dragi, familie, prieteni şi colegi

10. Morcovii

Credit: carrotmuseum.co.uk

Morcovii au început să fie cultivaţi în secolul X în Anatolia şi Persia. Înainte de a fi domesticit, morcovul sălbatic creştea în majoritatea regiunilor de pe glob. Seminţe vechi de aproximativ 5.000 de ani au fost descoperite în Europa. Aspectul iniţial al rădăcinoasei era complet diferit în trecut. Dimensiunile sale erau mult mai reduse, avea o culoare albicioasă, iar oamenii din trecut o utilizau pentru producerea amestecurilor medicinale. Transformarea legumei în cea roşiatică şi dulceagă la gust s-ar fi produs pe parcursul multor secole.

9.Vânăta

Deşi majoritatea persoanelor cunosc doar cea mai clasică versiune a vinetei, leguma creşte în diferite variante. Vânăta ar fi început să fie cultivată în zona Indiei şi Burmei din prezent.  În timp planta a început să fie cultivată şi în Asia, Orientul Mijlociu, Europa şi America de Nord.

8. Bananele

Fructul a fost cultivat iniţial în Papua Noua Guinee în urmă cu  7.000 şi 10.000 de ani. Precum vânăta, şi banale există în diferite forme şi culori, cele mai multe fiind cultivate în Asia. Cea mai cunoscută variantă, cea  galbenă, poartă denumirea de banană Cavendish şi a apărut în urma încrucişării diferitelor soiuri. Aceasta a fost creată din speciile Musa acuminata şi Musa balbisiana.

Sute de ani mai târziu, agricultorii au descoperit că prin polenizarea încrucişată a acestor două plante poate fi creat un fruct dulce, fără seminţe şi bogat în nutrienţi.

7. Roşiile

Solanum lycopersicum este denumirea unei specii de roşie din care au evoluat celelalte tipuri de roşii cunoscute în prezent. Pentru prima oară, planta a început să fie cultivată în timpul erei precolumbiene. În timp, roşiile au început să fie cultivate şi în Europa şi America de Nord.

6. Pepenele verde

Există multe teorii cu privire la momentul în care au început să fie cultivaţi pepenii. Istoricii susţin că planta a început să crească iniţial în Africa, apoi s-a extins şi în zona Mediteranei şi apoi în Europa.

Harry Paris. horticultor din cadrul Organizaţieie de Cercetare a Agriculturii din Israel, a concluzionat că primul tip de pepene a fost cultivat în Egipt în urmă cu 4.000 de ani. Fructul era pe atunci tare, amar şi avea o culoare verde deschisă. Paris consideră că fructul a fost cultivat în Egipt, în special pentru apa pe care o conţinea.

5. Porumbul

O lume fără una dintre cele mai consumate cereale ar fi arătat cu totul alfel. Porumbul a fost printre primele plante cultivate în momentul în care oamenii au renunţat la viaţa de nomazi, în urmă cu 10.000 de ani. În acea perioadă boabele plantei erau extrem de mici, însă în timp acestea au început să se dezvolte datorită selecţiei artificiale. Strămoşul porumbului a fost de fapt un tip de iarbă denumit zea.

4. Piersica

Fosile ale sâmburilor de piersică au fost descoperite în China, acestea fiind vechi de 2,5 milioane de ani. Fructul din acea perioadă era mult mai mic decât cel din prezent, fiind asemănător cu cireşele. Specialiştii susţin că au fost necesari 3.000 de ani pentru ca piersica să ajungă la dimensiunea din prezent. În China, piersicile reprezintă un simbol al vieţii îndelungate.

3. Avocado

Fructul era una dintre cele mai importante resurse de hrană ale mamiferelor, în urmă cu 65,5 milioane de ani De fapt aceste animale au fost cele care au consumat fructul întreg şi apoi au eliminat seminţele în alte zone în care migrau.

Iniţial, sămânţa fructului era mult mai mare decât cea din prezent, iar pulpa era mult mai subţire.

2. Papaya

Deşi papaya este consumată în majoritatea zonelor din lume, planta este originară din America latină. Varianta din prezent are o înfăţişare mult mai diferită decât cea din trecut. Papaya sălbatică are o formă rotundă şi este de mărimea unei prune. Maiaşii au fost primii care au cultivat papaya în urmă cu 4.000 de ani

1. Dovleacul

Dovlecii ar fi apărut în regiunea Americii, iniţial fructul plantei nu depăşea mărimea unei mingii de oină, avea un gust amar şi era toxic atunci când era necopt. Şi în acest caz mamiferele care au consumat fructul au fost cele care au dus la răspândirea seminţelor. Iniţial, oameni au utilizat dovleacul pe post de recipient, însă în cele din urmă au început să-l consume.