Home » Stiinta » Acum suntem puţin mai în siguranţă: NASA a completat cu succes primul test al unui sistem de monitorizare al traiectoriilor asteroizilor ”rebeli”, care se îndreaptă spre Terra

Autor: Alexandru Voiculescu 11.08.2017
Savanţii de la NASA au condus o echipă internaţională de cercetători în primul exerciţiu care testează abilitatea de a urmări asteroizii periculoşi. Scopul lor a fost de a „recupera, monitoriza şi caracteriza un asteroid real cu potenţial de impact”, conform savanţilor NASA.

În ultimele decenii a existat teama unui posibil impact devastator cu un corp ceresc care ar putea distruge omenirea, aşa cum s-a întâmplat cu dinozaurii acum 66 de milioane de ani. De aceea, NASA a dezvoltat căi de a detecta şi a schimba traiectoria asteroizilor care se îndreaptă spre Terra şi a instruit şi alţi cercetători să facă acelaşi lucru, scrie Science Alert.

Acest exerciţiu a fost extrem de important pentru că a permis cercetătorilor să testeze International Asteroid Warning Network, care are responsabilitatea de a monitoriza astfel de asteroizi.

După luni de planificări, exerciţiul a fost lansat în iulie, atunci când astronomii de la VLT (Very Large Telescope) au observat asteroidul 2012 TC4, un asteroid de dimensiuni mici care urma să treacă foarte aproape de Pământ.

Pe măsură de TC4 se apropia de Terra, savanţii au lucrat împreună pentru a analiza dimensiunile asteroidului, compoziţia şi traiectoria, asigurându-se că toate canalele de comunicaţie lucrează bine pentru circularea facilă a informaţiei, acesta fiind un factor cheie în exerciţiu.

„Campania 2012 TC4 a fost o oportunitate superbă pentru cercetători de a demonstra dorinţa şi bunăvoinţa de a participa în cooperare internaţională menită să protejeze planeta de o potenţială catastrofă”, a precizat Boris Şustov, director al Institutului de Astronomie al Academiei de Ştiinţe Ruse.

Observaţiile astronomilor le-a permis să confirme că TC4 nu va lovi Pământul în niciuna dintre oribtele sale viitoare. Mai mult decât atât, cercetătorii au fost capabili să determine compoziţia asteroidului şi rotirea sa, informaţii care vor fi vitale în cazul în care un asteroid trebuie deviat sau, într-o situaţie mai fericită, exploatat pentru minereuri.

Finalul exerciţiului a avut loc în octombrie, atunci când TC4 a trecut cel mai aproape de Pământ, la 43.780 km deasupra capetelor noastre.

Ziua Asteroidului 2017. Care sunt cei mai periculoşi asteroizi care ar putea distruge Pământul?

NASA oferă noi detalii despre planul care va duce oamenii mai departe de Terra decât au fost vreodată!

VIDEO. ”Satelitul” mai puţin obişnuit al Pământului: astronomii au descoperit un corp ceresc care se deplasează în jurul Terrei