Home » Stiinta » Cercetătorii au făcut o descoperire care marchează începutul unei noi era a geneticii: s-a aflat cum celula organizează ADN-ul pentru diviziune

Autor: Alexandru Voiculescu 02.25.2018
O celulă este capabilă să împacheteze mult ADN în cromozomii săi în timp ce se pregăteşte de diviziunea celulară. De mai bine de un secol, savanţii au fost intrigaţi de modul în care se desfăşoară acest proces. Acum, pentru prima dată, savanţii au reuşit să izoleze şi să înregistreze procesul şi au fost martori - în timp real - la modul în care un singur complex de proteine numite condensine acţionează asupra ADN-ului pentru a deforma buclele din cromozomi.

Înainte de a se diviza, ADN-ul dintr-o celulă este comparabil cu spaghetele – un amestec dezorganizat de şuviţe. Celula trebuie să „descoasă” dezordinea din cromozomi pentru a fi capabilă de a diviza ADN-ul. În ultimii ani, a fost clar că un complex de proteine pe nume condensine joacă un rol cheie, dar până acum, biologii nu ştiau exact cum, scrie Science Daily.

Într-un articol publicat recent în revista Science, savanţii de la Delft University of Technology au arătat cum condensinele ajută la această organizare, umplând un gol important în cunoaştere.

„Am dovedit-o simplu prin filmarea procesului”, a precizat Mahipal Ganji, unul dintre membrii echipei de cercetare de la Delft. „ADN-ul este o încrengătură atât de încurcată, încât este foarte dificil să izolezi procesul şi să-l studiezi în celule”.

Profesorul Cees Dekker, autorul principal al studiului, a precizat că „acest studiu rezolvă dezbaterea. Datele oferă dovezi convingătoare că proteinele rotesc ADN-ul pentru a forma bucle. Abordarea noastră inovativă ne-a permis să măsurăm şi mai multe date cantitative, precum simetria cu care se formau buclele, viteza cu care erau formate şi ce se întâmpla dacă trăgeai de ADN”.

Descoperire REMARCABILĂ realizată de cercetătorul român Dan Graur. Doar 25% din ADN-ul uman este funcţional