Home » Știință » Dacă am primi semnale de la extratereştri, cel mai probabil aceştia au dispărut demult

Publicat: 25.03.2018
Un nou studiu condus de cercetătorul Claudio Grimaldi de la Ecole Polytechnique Federale de Lausanne (EPF-Lausanne), cu ajutorul astronomilor Geoffrey W. Marcy şi Nathaniel K. Tellis de la Universitatea California-Berkeley şi Franics Drake de la SETI, a plecat de la premiza că civilizaţiile extraterestre se nasc şi mor în galaxia noastră cu o rată constantă. Semnalele acestora, chiar dacă s-ar deplasa cu viteza luminii, ar fi prea lente pentru a fi recepţionate într-un timp scurt.

Principiul este acelaşi cu cel din poezia Steaua a lui Eminescu: lumina de la o stea ajunge la noi cu întârziere, iar atunci când ajunge, steaua probabil s-a stins de mult.

Echipa de cercetători a dezvoltat un model al galaxiei noastre pentru a determina dacă umanitatea ar avea vreo şansă să detecteze aceste semnale, scrie Universe Today.

Modelul lor s-a bazat pe expresia matematică elaborată în 1961 de Francis Drake, numită şi ecuaţia Drake (detalii cu privire la aceasta pot fi văzute aici).

„Plecăm de la premiza că emiţătorii civilizaţiilor extraterestre ipotetice trimit semnale electromagnetice izotropice pe o anumită durată de timp, iar rata naşterilor civilizaţiilor este constantă. Fiecare proces de emisie dă naştere la o sferă de grosimea cL (unde c este viteza luminii) plină de unde electromagnetice. Raza externă a sferelor cresc cu viteza luminii”, a precizat Grimaldi.

Aşa cum au determinat calculele lor, două cazuri au ieşit la iveală: dacă sferele de radiaţie sunt mai subţiri decât dimensiunea galaxiei sau mai groase. Acestea corespund cu timpul de viaţă al civilizaţiilor avansate tehnologic. În primul caz, undele ar acoperi o fracţie din galaxie, ceea ce înseamnă că pot fi nedetectabile de receptorii de pe Terra, dacă ne aflăm în afara razei. În al doilea caz, sunt şanse mai multe ca omaenirea să recepteze semnalele, chiar dacă ne-am afla la o distanţă considerabilă.

Printre toate acestea, cecetătorii au mai aflat şi că numărul mediu de semnale extraterestre care străbat Pământul în orice timp este egal cu numărul civilizaţiilor care le transmite, având în vedere că rata de naştere şi moarte a civilizaţiilor este constantă. Din păcate, aceştia au mai determinat şi că civilizaţiile pe care le „auzim” au dispărut de mult. Practic, civilizaţiile pe care le receptăm nu sunt aceleaşi care transmit în prezent, motivul fiind explicat la începutul articolului.

Acelaşi lucru este valabil şi pentru transmisiunile de pe Terra: acestea vor fi receptate de potenţialele civilizaţii extraterestre la mult timp după dispariţia noastră.

Mai mulţi astronauţi NASA au susţinut că au luat contact cu extratereştrii. ”Civilizaţiile extraterestre ne monitorizează de o lungă perioadă de timp”