Home » Știință » Virusurile gigant deţin gene unice pe Pământ

Virusurile gigant deţin gene unice pe Pământ

Publicat: 17.06.2018
Virusurile gigantice ar putea produce gene şi proteine ce nu se găsesc în alte zone de pe Pământ, sugerează o nouă cercetare.

După cum sugerează şi numele, virusurile gigantice sunt mari, aproape la fel de mari precum bacteriile. Conform Live Science, virusurile gigantice au genomi mult mai complecşi decât organismele microbiene simple, iar multe dintre genele lor conţin proteine regăsite doar în astfel de virusuri.

Aceste gene orfane îi intrigă pe cercetători, însă un nou studiu sugerează locul din care ar putea proveni. În cadrul a trei noi specii de Pandoravirusuri (familie de virusuri gigantice descoperită în 2013), aceste gene îşi au originile chiar în virusuri. Însă scopul producerii acestor proteine este încă un mister. Chiar şi înainte de descoperirea virusurilor gigantice, în general agenţii patogeni aveau un loc discutabil în arborele vieţii deoarece conţin mare parte din materialul celular regăsit şi în organismele vii, dar nu conţin structură celulară şi nu se pot înmulţi în afara unei gazde.

Până în prezent, au fost detectate patru mari familii de virusuri: Mollivirus, Megavirus, Pithovirus şi Pandoravirus. Cercetătorii au identificat recent trei noi exemple de Pandoravirusuri din probe colectate din Franţa, Noua Caledonie şi Australia. Toate Pandoravirusurile conţin cantităţi uriaşe de gene orfane şi proteine unice. Aceste gene orfane diferă în funcţie de virusuri, ceea ce înseamnă că au la origine un strămoş comun, afirmă specialiştii.