Home » Știință » Cel mai complex observator spaţial ”pune ochii” pe cea mai enigmatică furtună din Sistemul Solar

Publicat: 30.06.2018
James Webb Space Telescope al NASA îşi va folosi instrumentele pentru a studia Marea Pată Roşie de pe Jupiter în încercarea de a afla mai multe despre această furtună misterioasă de pe gigantul gazos.

Leigh Fletcher, cercetător la Universitatea Leicester din Marea Britanie, va fi conducătorul acestui studiu, scrie Phys.

Echipa sa face parte dintr-un demers mai amplu de a studia mai multe fenomene din Sistemul Solar cu ajutorul acestui telescop spaţial, totul fiind condus de astronomul Heidi Hammer, vicepreşedinte la AURA (Association of Universities for Research in Astronomy).

„Senzorii cu infraroşu ai Webb vor fi complementari cu studiile telescopului Hubble realizate în unde de lumină vizibile ale Marii Pete Roşii”, a explicat Hammel. „Imaginile realizate de Hubble au scos la iveală schimbări importante în dimensiunea furtunii pe parcursul deceniilor”.

Fletcher şi echipa sa plănuiesc să utilizeze instrumentul MIRI pentru a crea hărţi multispectrale ale Marii Pete Roşii şi de a analiza norii din punct de vedere chimic, termic şi structural. Savanţii vor putea observa lungimile de undă în infraroşu care pot scoate la iveală de ce pata are această culoare, care este deseori atribuită radiaţiei ultraviolete a Soarelui care interacţionează cu compuşii de azot, sulf şi fosfor din nori, care sunt ridicaţi din atmosfera mai adâncă a gigantului de curenţii puternici din furtună.

De asemenea, observaţiile vor ajuta la aflarea dacă Marea Pată Roşie generează căldură pe care o eliberează în atmosfera superioară a lui Jupiter, un fenomen care ar putea să explice motivul existenţei temperaturilor ridicate din acea regiune. Studiile recente finanţate de NASA au arătat că interacţiunea dintre undele de gravitaţie şi undele acustice produse de furtună pot genera căldura observată, iar Fletcer susţine că noul studiu poate aduna date pentru a susţine această teorie.

FOTO Cum e vremea pe Jupiter? Furtunoasă şi întunecată, dezvăluie o nouă imagine cu fenomenele de pe gigantul gazos