Home » Stiinta » Astronomii au realizat cea mai clară imagine cu o ”galaxie monstru”

Astronomii au realizat cea mai clară imagine cu o ”galaxie monstru”

Autor: Oana Bujor 08.31.2018
Astronomii au realizat una dintre cele mai clare imagini cu o „galaxie monstru” ce produc noi stele de 1.000 de ori mai rapid decât Calea Lactee. Observaţiile realizate de echipa de astronomi dezvăluie că formarea rapidă a stelelor este rezultatul norilor instabili de molecule risipiţi prin galaxie ce se află la 12,4 miliarde de ani lumină de Pământ.

Galaxiile monstru sunt considerate strămoşi ai galaxiilor uriaşe eliptice precum Calea Lactee. Conform Mail Online, cercetătorii din cadrul Universităţii din Massachusetts Amherst şi National Astronomical Observatory of Japan din Tokyo au observat galaxia prin intermediul Observatorului ALMA din Chile.

Galaxia, denumită COSMOS-AzTEC-1 este cunoscută de o lungă perioadă de timp de specialişti, însă cu ajutorul instrumentelor ALMA au fost realizate observaţii cu o rezoluţie de 10 ori mai mare decât anterior. Acestea au dezvăluit detalii ale structurii galaxiei nemaivăzute până în prezent prin intermediul cărora specialiştii pot afla informaţii despre modul în care galaxiile monstru formează stele într-un ritm alert.

Credit: Observatorul ALMA din Chile.

Acest tip de „galaxii creşă”  au apărut la scurt timp după Big Bang şi formează noi stele cu o rată de 1.000 de ori mai mare decât galaxia noastră.  Este estimat că galaxia noastră formează suficientă materie stelară pentru a produce de trei ori masa Soarelui în fiecare an. Stelele formate pot fi cu o masă mai mare sau mai mică decât cea a Soarelui, deşi stelele cu o masă mai scăzută sunt mai numeroase.

În cadrul noului studiu cercetătorii au studiat norul de molecule din AzTEC-1 cu ajutorul instrumentelor de înaltă rezoluţie şi extrem de sensibile ale observatorului ALMA. Prin intermediul datelor au putut realizat o hartă a distribuirii şi mişcării gazelor. „Am descoperit că există doi nori diferiţi aflaţi la câteva sute de ani lumină de centru,” a afirmat coautorul studiului Ken-ichi Tadaki din cadrul Observatorului Astronomic Naţional din Japonia.

„Mare parte din galaxiile de acest fel sunt active în regiunea centrală,” a adăugat el. De asemenea astronomii au descoperit că norii din galaxie sunt extrem de instabili. În cazul AzTEC-1, presiunea este mai scăzută decât gravitaţia, fapt ce duce la formarea rapidă a stelelor. Specialiştii estimează că galaxia îşi va consuma tot gazul în aproximativ 100 milioane de ani, de 10 ori mai rapid decât alte galaxii ce formează stele.