Home » Stiinta » Paradoxul ”găinii şi oului” a fost reconceptualizat în contextul mecanicii cuantice, iar rezultatele pot fi cel puţin bizare

Autor: Alexandru Voiculescu 09.09.2018
Ce a apărut prima dată, găina sau oul? Acest paradox datează de pe vremea filosofilor din Grecia antică şi descrie problema cauzei şi efectului. Acum, o echipă de fizicieni de la Universitatea Queensland din Australia şi de la Institutul NEEL din Franţa au arătat că, în ceea ce priveşte mecanica cuantică, atât găina cât şi oul pot apărea în acelaşi timp.

Jacqui Romero, una dintre cercetătoare, a precizat că, în mecanica cuantică, cauza şi efectul nu reprezintă întotdeauna o situaţie în care un eveniment cauzează altul: „ciudăţenia mecanicii cuantice înseamnă că evenimentele se pot întâmpla fără o ordine stabilită”.

„Ia drept exemplu drumul zilnic la serviciu, unde călătoreşti cu autobuzul, apoi cu trenul. În mod normal, iei autobuzul, apoi trenul sau invers. În experimentul nostru, ambele evenimente pot avea loc prima dată. Aceasta se numeşte ordine cauzală nedefinită şi nu este ceva ce putem observa în viaţa de zi cu zi”, a adăugat Romero.

Pentru a observa acest efect în laborator, cercetătorii au folosit ceea ce se numeşte un întrerupător cuantic fotonic, potrivit Phys.

Fabio Costa, un membru al echipei de la Universitatea Queensland, a precizat că, cu ajutorul acestui dispozitiv, ordinea evenimentelor – transformări ale formei luminii – depinde de polarizare. „Prin măsurarea polarizării fotonilor la ieşirea din întrerupătorul cuantic, am putut arăta că ordinea transformării formei luminii nu era setată. Acesta este doar o demonstrare a conceptului, dar pe o scară mai mare o ordine cauzală nedefinită poate avea aplicaţii practice, precum creşterea eficienţei computerelor sau îmbunătăţirea comunicaţiilor”, a precizat fizicianul.

Studiul a fost publicat în Physical Reviews Letters.

Mecanica cuantica: misterioasa teorie – Smart Nation