Home » Stiinta » Savanţii au crescut ”creiere” tridimensionale din celule stem

Savanţii au crescut ”creiere” tridimensionale din celule stem

Alexandru Voiculescu 10.22.2018
Savanţii au crescut ”creiere” tridimensionale din celule stem
O echipă de cercetători de la Universitatea Tuffs a creat culturi de ţesut uman tridimensional care imită trăsăturile structurale şi funcţionale ale creierului. Activitatea neurală a putut fi susţinută pentru mai multe luni.

Având capacitatea de a popula o matrice de mătase şi colagen cu celule de la pacienţi cu boala Alzheimer, Parkinson sau alte condiţii, ţesutul permite explorarea interacţiunilor celulare, a progresării bolilor şi răspunsul la tratament. Noua cercetare a fost publicată pe 18 octombrie în ACS Biomaterials Science & Engineering, un jurnal al American Chemical Society.

Astfel, noul ţesut depăşeşte o problemă esnţială a modelelor anterioare – disponibilitatea neuronilor umani. În trecut, ţesutul neural uman era disponibil în situaţii extrem de rare de la pacienţii sănătoşi, fiind de obicei preluat post-mortem de la pacienţii bolnavi, scrie Medical Xpress.

Modelele de ţesut 3D sunt populate cu un tip de celule stem pluripotente (induced pluripotent stem cells – iPSC) care pot fi obţinute din multe surse, inclusiv din piele. Acestea sunt generate prin întoarcerea ceasului dezvoltării celulelor în faza embrionară.

Modelul este rezultatul unui efort la care au participat cercetători de la Tuffs University School of Engineering, Tuffs University School of Medicine, Sackler School of Graduate Biomedical Sciences şi Jackson Laboratory.

„Am găsit condiţiile necesare pentru a face ca iPSC-urile să se diferenţieze în mai multe subtipuri neurale, dar şi în astrocite care susţine creşterea reţelelor neurale”, a precizat David L. Kaplan, cercetător în cadrul acestui studiu. „Structura de mătase-colagen oferă mediul propice pentru a produce celule cu semnături genetice şi semnale electrice găsite în ţesuturile neuronale native”, a adăugat acesta.

Mai mult, faptul că noul ţesut este tridimensional îi oferă o complexitate şi un amestec mai complet de celule şi de relaţii între acestea, având o complexitate care se apropie de cea a sistemului nervos central nativ.

În premieră, un copil cu autism din România va fi tratat cu propriile celule stem în SUA