Home » Stiinta » Descoperirea care schimbă o teorie de bază a biologiei sexualităţii şi longevităţii. Numărul de neuroni din creier influenţează durata vieţii

Alexandru Voiculescu 11.03.2018
Un nou studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea Vanderbilt a arătat cât de mult trăiesc animalele cu sânge cald în general şi oamenii în particular şi perioada în care ating maturitatea sexuală. Aceste aspecte au de-a face mai mult cu creierul decât cu corpul.

Spus mai specific, nu animalele cu corp mai mare şi/sau metabolism mai scăzut trăiesc mai mult, ci animalele cu mai mulţi neuroni în cortexul cerebral, indiferent de dimensiunea corpului, scrie Science Daily.

„Dacă te uiţi la păsări, primate sau oameni, numărul neuronilor pe care îi găseşti în cortexul unei specii prezice circa 75% din toată variaţia în longevitate a speciei”, a precizat Suzana Herculano-Houzel, autoarea studiului.

Ca o comparaţie, dimensiunea corpului şi metabolismul au prezis doar 20-30% din cazuri longevitatea speciilor, lăsând şi multe inconsecvenţe, precum păsările care trăiesc un timp de zece ori mai mare decât mamiferele de aceeaşi dimensiune.

„Cu cât are mai mulţi neuroni, cu atât trăieşte mai mult”

Mai important, oamenii au fost consideraţi o ciudăţenie a evoluţiei, cu lungi copilării şi perioade de menopauză. Dar acest studiu, publicat în Journal of Comparative Neurology, a găsit că acest lucru nu este adevărat. Oamenii au un timp de maturizare direct proporţional cu numărul de neuroni de cortex şi trăiesc la fel de mult în funcţie de acest număr.

Altfel spus, longevitatea creşte uniform la toate vieţuitoarele cu sânge cald alături de numărul absolut de neuroni din cortex. „Cu cât are mai mulţi neuroni, cu atât trăieşte mai mult – nu contează dacă este o pasăre, o primată sau oricare alt animal, cât de mare este şi cât de repede consumă energie”, a adăugat Herculano-Houzel.

Care este legătura dintre numărul de neuroni din cortex şi speranţa de viaţă mai mare (în afară de această corelaţie)? Herculano-Houzel a precizat că aceasta este marea întrebare la care savanţii trebuie să răspundă.

„Datele sugerează că speciile cu sânge cald acumulează deteriorări cu aceeaşi rată cu care îmbătrânesc. Dar elementul care scurtează viaţa este deteriorarea cortexului şi nu a restului corpului; cu cât ai mai mulţi neuroni corticali, cu atât ai mai mult timp pentru a-ţi ţine organismul funcţional”, a menţionat cercetătoarea. Ceea ce este şi logic, întrucât neuronii din cortex nu se regenerează, spre deosebire de multe dintre celulele corpului.

Mai mult decât atât, descoperirea arată adevărata importanţă a cortexului. „Cortexul este partea creierului capabilă de a ne face comportamentul complex şi flexibil, dar acesta îşi extinde atribuţiile dincolo de cogniţie şi de raţiune. Cortexul cerebral dă organismului adaptabilitate, ajutându-l să înveţe cum să reacţioneze la stres şi să îl prezică. Acest lucru include menţinerea funcţiilor fiziologice şi a bătăilor inimii, a ratei respiratorii, a metabolismului, toate în funcţie de ce faci, cum te simţi şi la ce te aştepţi să se întâmple în viitorul apropiat. Se pare că această regiune a creierului are un impact şi asupra longevităţii”, a conchis Herculano-Houzel.

Activitatea sexuală intensă îmbunătăţeşte funcţiile creierului