Home » Stiinta » Ceasul biologic dictează riscul apariţiei cancerului mamar

Ceasul biologic dictează riscul apariţiei cancerului mamar

Autor: Oana Bujor 11.08.2018
Femeile ce au un ritm circadian „matinal” prezintă un risc mai scăzut de dezvoltare a cancerului de sân, susţin cercetătorii britanici.

Echipa de specialişti din cadrul Universităţii din Bristol susţine că până în prezent nu cunoaşte motivul ce stă la baza acestei asocieri. Conform BBC, descoperirea este importantă pentru modul în care poate fi influenţat riscul apariţiei bolii în cazul fiecărei femei.

Specialiştii susţin că dovezile se alătură studiilor ce arată importanţa somnului în sănătatea organismului.

Ritmul circadian

Orice persoană are un ceas biologic propriu ce guvernează modul în care acesta funcţionează pe o perioadă de 24 de ore. Acesta afectează totul de la momentul în care dormim, până la starea emoţională şi chiar riscul de apariţie a infarctului miocardic. Însă ceasul biologic al fiecărei persoane funcţionează diferit. Persoanele matinale se pot trezi la ore timpurii şi se simt obosite seara.

De asemenea, există şi persoane ce preferă să se trezească mai târziu, fiind mult mai productive seara.

Influenţa asupra dezvoltării cancerului mamar

Cercetătorii au analizat 341 de secţiuni de ADN ce controlează ritmul circadian uman. Informaţiile obţinute au fost utilizate pentru analizarea a peste 180.000 de femei din proiectul Biobank din Marea Britanie şi aproximativ 230.00 de femei din cadrul studiului Asociaţiei Cancerului Mamar. Specialiştii au descoperit că persoanele programate genetic să fie matinale au un risc mai scăzut de dezvoltare a cancerului la sân. Deoarece aceste secţiuni de ADN sunt programate încă de la naştere, asocierea nu poate fi pusă pe seama unei afecţiuni obţinute în timpul vieţii.

În cadrul studiului ce a urmărit parcursul femeilor pe o perioadă de opt ani, două din 100 de femei ce preferau activitatea seara au dezvoltat cancer mamar, în comparaţie cu una din 100 de femei matinale. „Descoperirea este importantă deoarece somnul este un lucru ce poate fi modificat cu uşurinţă”, a declarat dr. Rebecca Richmond, unul dintre cercetătorii Universităţii din Bristol.

Vă recomandăm să citiţi şi urmnătoarele articole:

A fost detectat mecanismul de ”apărare” al celulelor cancerului mamar. Cum reuşeşte boala să se răspândească în corp chiar şi după chimioterapie

Elementele esenţiale care ajută la vindecarea cancerului mamar

O inovaţie poate face ca unul dintre cele mai grave tipuri de cancer să devină istorie