Home » Știință » Acum ştim unde vânează NASA viaţă extraterestră. A fost ales locul pentru amartizarea roverului Mars 2020

Publicat: 21.11.2018
Roverul Mars 2020 va explora Craterul Jezero. Fostul lac adânc de 250 de metri şi cu diametrul de 45 de kilometri este un loc bun pentru vehiculul de dimensiunea unui automobil de a căuta posibila viaţă sau urmele (posibile ale) existenţei organismelor marţiene.

Anunţul a fost făcut pe 19 noiembrie. Dacă programul nu va suferi modificări, robotul cu şase roţi va fi lansat pe 17 iulie 2020 şi va amartiza pe 18 februarie 2021, scrie Space.

„Craterul Jezero oferă un teren geologic bogat, cu strate care sunt vechi chiar şi de 3,6 miliarde de ani, care ar putea deţine răspunsuri importante la întrebările cu privire la evoluţia planetară şi astrobiologie”, a precizat Thomas Zurbuchen, oficial NASA.

„Prelevarea eşantioanelor din această regiune unică va revoluţiona modul în care vedem Marte şi capacitatea sa de a susţine viaţa”, a adăugat acesta.

În prezent, nu există în plan o misiune de aducere a probelor pe Terra, dar agenţia speră să facă rost de material de pe Marte la sfârşitul anilor 2020. Studierea acestor eşantioane în laboratoarele bine-echipate de pe Pământ, ceea ce ar putea duce la descoperiri imposibil de realizat de un robot de pe suprafaţa Planetei Roşii.

Credit: NASA

Savanţii consideră că acest crater a fost umplut cu apă într-o perioadă de acum 3,9 – 3,5 miliarde de ani. Regiunea are şi o deltă (imaginea de mai sus), unde apa curgătoare ar fi depozitat o cantitate mare de sediment de-a lungul timpului. „O deltă este extrem de bună pentru păstrarea urmelor biologice”, a precizat Ken Farley, savant în cadrul acestei misiuni de la Jet Propulsion Laboratory din Pasadena, California.

Jezero, care se află la 18 grade nord de ecuator, este complex şi divers din punct de vedere geologic. Astfel, cu ajutorul celor 7 instrumente de la bord, Mars 2020 va studia multe tipuri diferite de roci pentru indicii despre evoluţia planetei şi potenţialul din trecut de a susţine viaţa.

Recent, NASA a redus lista la 4 finalişti: Jezero, Midway şi Northeast Syrtis şi situl Columbia Hills, care se află în apropierea ecuatorului, fiind explorat în trecut şi de roverul Spirit al NASA (imaginea de mai jos).

Credit: NASA

Este posibil ca Mars să se îndrepte spre Midway, dacă va fi cazul extinderii misiunii, dar Jezero rămâne locul câştigător.

Amartizarea va fi dificilă, terenul fiind foarte accidentat, dar savanţii sunt încrezători în şansele de reuşită.

Costul total al misiunii se aşteaptă să fie mai mic de 2,5 miliarde de dolari – costul misiunii Curiosity.

Mars 2020, roverul care ar putea descoperi primele semne ale vieţii extraterestre