Home » Stiinta » Cercetătorii au creat un ceas atât de precis încât ar putea detecta materia întunecată

Autor: Oana Bujor 11.30.2018
Cercetătorii au creat un ceas atomic ce utiliează o structură optică realizată din raze laser ce captează atomi de yterbiu. Conform specialiştilor ceasul este atât de precis încât ar putea detecta chiar şi materia întunecată.

Fiecare atom are o anumită vibraţie, iar frecvenşa ei le permite cercetătorilor să măsoare modul în care atomii de de yterbiu tranziţionează între două niveluri de energie, ce în definiţie fac ca ceasul să „ticăie”.

Conform CNET, fizicienii din cadrul National Institute of Standards and Technology (NIST), Maryland au comparat două ceasuri atomice pentru a înregistra un nou record istoric al capacităţilor în funcţie de trei măsurători clare: incertitudine sistematică, stabilitate şi reproductibilitate.

Andrew Ludlow, liderul proiectului a explicat că cele trei măsurători pot fi considerate „un standard al performanţelor” pentru ceasurile atomice. Abilitatea de reproducere a acurateţii structurii din yterbiu a ceasului în două experimente independente este important deoarece arată, pentru prima oară, că randamentul ceasului este „limitat de către efectele gravitaţionale ale Pământului”.

După cum sugerează teoria generală a relativităţii propusă de Eisntein, gravitaţia joacă un rol fundamental asupra timpului. De exemplu în filmul Interstelar, în lumea acvatică fiecare oră este echivalentă cu şapte ani pământeni din cauza gravitaţiei ridicate. În cazul ceasului cu yterbiu, frecvenţa vibraţiilor se va schimba sub influenşa diferitei gravitaţii.

Astfel ceasul atomic creat de NIST devine atât de sensibil atunci când este amplasat la distanţp mare de suprafaţa Pământului, încât ar preduce un „ticăit” diferit. Practic acest lucru arată că ceasul nu potea mpsura doar timpul de pe Pământ, ci şi timpul din spaţiu.

Având o astfel de acurateţe ceasul ar putea, teoretii, să fie utilizat şi pentru detectarea fenomenele cosmice precum undele gravitaţionale sau materia întunecată. Deşi specialiştii nu ştiu exact ce este materia întunecată dacă produce un efect asupra constantelor fizicii, ar putea fi observată.

Invenţia în premieră care poate duce la o nouă revoluţie în ştiinţă: un grup de cercetători a creat ceasul atomic portabil, iar aplicaţiile sale sunt nenumărate