Home » Stiinta » Un experiment de precizie este primul care a reuşit să izoleze şi să măsoare una dintre cele patru forţe fundamentale ale naturii

Alexandru Voiculescu 12.31.2018
O echipă de cercetători a măsurat pentru prima dată interacţiunea slabă din protoni şi neutroni în nucleul unui atom. Au ales cel mai simplu nucleu care conţine câte o particulă din cele două categorii. Cu ajutorul experimentului, fizicienii au determinat interacţiunea slabă, teoretizată în Modelul Standard care descrie particulele elementare şi interacţiunile sale.

Experimentul a fost realizat la Oak Ridge National Laboratory din SUA. Observaţiile echipei de cercetare, prezentate în Physical Review Letters, reprezintă punctul culminant al deceniilor de lucru realizate cu un aparat numit NPDGamma, scrie Science Daily.

Protonii şi neutronii sunt realizaţi din particule mai mici numite quarci care sunt ţinuţi de interacţiunea nucleară tare, în timp ce interacţiunea slabă există în distanţa mică dintre protoni şi neutroni.

„Scopul experimentului a fost de a izola şi măsura o componentă a acestei interacţiuni slabe, care se manifestă prin radiaţii gamma, care ar putea fi măsurate şi verificate cu o precizie statistică ridicată”, a precizat David Bowman, coautor al studiului. „Trebuie să detectezi multă radiaţie gamma pentru a vedea acest efect”.

Savanţii au realizat experimente de nenumărate ori timp de circa 20 de ani, măsurând şi caracterizând radiaţiile gamma şi colectând mai multe seturi de date.

Rezultatele experimentului NPDGamma au adus informaţii vitale, dar mai există teorii care trebuie testate. „Există o teorie pentru existenţa interacţiunii slabe între quarcii din protoni şi neutroni, dar modul în care interacţiunea tare dintre quarci se transformă în interacţiunea (slabă) dintre protoni şi neutroni nu este cunoscut”, a precizat Michael Snow, coautor al studiului de la Indiana University. „Interacţiunea slabă ne permite să aflăm trăsături unice ale dinamicii quarcilor din nucleul unui atom”, a adăugat cercetătorul.

Acum ştim ceva mai mult despre atom: savanţii au putut observa pentru prima dată o particulă extrem de mică şi rară a acestuia