Home » Stiinta » Nu este nevoie de magie pentru a face obiectele să leviteze, ci doar de unde acustice – VIDEO

Alexandru Voiculescu 12.30.2018
Cercetătorii au reuşit un lucru care pare desprins din Harry Potter: au făcut să leviteze mai multe obiecte în acelaşi timp, având nevoie doar de puterea undelor acustice.

Într-o lucrare publicată în Proceedings of the National Academy of Sciences, Asier Marzo Pérez de la Universitatea Publică din Navarra şi Bruce Drinkwater de la Universitatea din Bristol au descris modul în care au reuşit să folosească sunetul pentru a face, pentru prima dată în ştiinţă, să leviteze mai multe obiecte independent unul faţă de altul. Savanţii susţin că realizarea poate duce la o nouă generaţie de proceduri medicale, potrivit Futurism.

Echipa a construit două rânduri, fiecare cu câte 256 de mici difuzoare de un centimetru în diametru. Apoi, au plasat rândurile pe pereţi opuşi cu difuzoarele spre interior. Între cele două şiruri, pe podea au plasat o suprafaţă care reflecta sunetul.

Cu ajutorul unui computer, cercetătorii au putut face ca difuzoarele să emită unde acustice pe o frecvenţă de 40 kiloherţi. Prin controlarea undelor folosind un algoritm creat special, savanţii au găsit că pot exercita o forţă asupra micilor obiecte plasate pe suprafaţa reflectată, ducând la levitarea lor.

În experimente, oamenii de ştiinţă au reuşit să ridice bile de spumă cu diametre de până la 3 milimetri.

Conform cercetătorilor, într-o bună zi se pot folosi aceste „pensete acustice” pentru proceduri medicale care să înlocuiască intervenţiile chirurgicale convenţionale.

„Flexibilitatea undelor ultrasonice ne permite să operăm la scări micrometrice pentru a mişca celule în interiorul structurilor tridimensionale printate sau în ţesutul viu”, a precizat Marzo.

De aceea, echipa are în plan începerea unui nou set de experimente care să folosească tehnica lor în apă. Oamenii de ştiinţă speră că acest lucru va dura mai puţin de un an, după care vor începe să se concentreze pe adaptarea tehnologiei la procedurile ce implică ţesut viu.

La fel ca-n Harry Potter, cercetătorii pot face obiectele să leviteze cu ajutorul sunetelor (VIDEO)