Home » Știință » Editarea genetică a oamenilor poate deveni sigură cu ajutorul unei inovaţii în instrumentul CRISPR

Publicat: 10.02.2019
Oamenii se referă în general la CRISPR-Cas9 când vorbesc de instrumentul de editare genetică. Dar Cas9 este una dintre multele proteine asociate cu CRISPR. Altele sunt Cas12a, CasY şi CasX. În noul studiu, savanţii au arătat că proteina CasX poate fi esenţială în revoluţionarea editării genetice la oameni.

Aceste proteine acţionează ca foarfece în sistemul CRISPR. Acestea taie ADN-ul în locul potrivit, iar fiecare are avantajele şi dezavantajele sale, scrie Futurism.

Acum, cercetătorii de la University of California din Berkeley au descoperit că proteina CasX este capabilă să editeze gene umane, fără să aibă problemele lui Cas9, ducându-ne astfel mai aproape de editarea genetică în siguranţă. Echipa de cercetători americani şi-a descris în detaliu noua descoperire în jurnalul Nature.

Au început prin folosirea unui microscop crioelectronic pentru a realiza sute de mii de imagini ale proteinei CasX în timp ce edita gene. Cu ajutorul acestor fotografii, au putut construi structura proteinei, atom cu atom.

Astfel, au determinat că aceasta este cu 40% mai mică decât Cas9 şi a evoluat independent de ea – CasX şi Cas9 nu au un strămoş comun.

De asemenea, studiul a arătat de ce CasX ar fi mai potrivită pentru editarea genetică la oameni decât Cas9.

În primul rând, dimensiunea proteinei: savanţii folosesc deseori un virus numit AAV pentru a livra sistemul CRISPR. Acesta are o capacitate foarte limitată de transport, astfel că folosirea unei proteine mai mici lasă mai mult loc pentru instrucţiuni şi alte „unelte” microscopice de care are nevoie sistemul pentru a edita un genom.

În al doilea rând, cercetătorii au descoperit CasX într-o bacterie care nu a fost găsită în corpul uman. Multe proteine Cas9, pe de altă parte, vin de la bacterii care se găsesc în oameni. Acest lucru înseamnă că o persoană ar fi întâlnit proteina Cas9 în viaţa lor înainte de editarea genetică, iar cercetătorii nu cunosc impcactul pe care îl poate avea asupra procesului. Întrucât CasX nu are strămoş comun cu Cas9, savanţii nu trebuie să se îngrijoreze cu privire la faptul că sistemul imunitar ar fi putut să ţină minte proteina şi să o blocheze.

O nouă generaţie de antibiotice cu ajutorul tehnicii revoluţionare de editare genetică CRISPR