Home » Stiinta » Descoperire majoră: A fost identificat tiparul cerebral al conştienţei umane

Descoperire majoră: A fost identificat tiparul cerebral al conştienţei umane

Autor: Oana Bujor 02.09.2019
Descoperire majoră: A fost identificat tiparul cerebral al conştienţei umane
Oamenirea a învăţat să călătorească în spaţiu, să eradicheze boli şi să înţeleagă natura la nivelul particulelor fundamentale. Deşi am obţinut toate aceste realizări, până acum nu am reuşit să înţelegem cum apare conştienţa în creier.

Deşi cercetătorii încearcă de secole să înţeleagă conştienţa, până acum aceasta a rămas una dintre cel mai importante întrebări fără răspuns ale neuroştiinţei moderne. În prezent, un studiu oferă noi  informaţii despre reţelele neuronale ce sunt active atunci când suntem conştienţi, scrie Mail Online.

Determinarea conştienţei pacientului după ce suferă o traumă cerebrală severă este o provocare atât pentru medici, cât şi pentru familia care trebuie să ia decizii privind îngrijirea lui. Studiile anterioare au arătat că precuneusul sau cortexul prefrontal este implicat în gândirea conştientă. Noul studiul realizat în urma unei colaborări a specialiştilor din şapte ţări a identificat o trăsătură a creierului ce indică starea de conştienţă fără a fi necesară implicarea pacientului într-o anumită sarcină.

Oamenii de ştiinţă au utilizat imagistica cu rezonanţă magnetică funcţională ce permite măsurarea activităţii cerebrale şi a modului în care anumite regiuni ale creierului comunică cu altele. Atunci când o regiune a creierului este mai activă, aceasta consumă o cantitate mai mare de oxigen. Astfel, aceste modificări puteau fi detectate chiar şi atunci când pacientul se odihnea. Metoda a fost utilizată pe 53 de pacienţi în stare vegetativă, 59 aflaţi într-o stare minimă de conştienţă şi 47 de participanţi sănătoşi. Pacienţii bolnavi proveneau de la spitale din Paris, Liège, New York, Londra şi Ontario.

Secialiştii au identificat două tiparuri comunicaţionale în cadrul regiunilor cerebrale. Una ce reflecta conexiunea fizică a creierului, precum comunicarea între perechi de regiuni ce au o asociere fizică directă într ele. Al doilea reprezenta o dinamică a interacţiunii cerebrale de-a lungul unui set de 42 de regiuni cerebrale, ce aparţinea unor reţele neuronale cu un rol important în cogniţie. Acest tipar complex a fost observat doar la persoanele cu o stare minimă de conştienţă.