Home » Stiinta » Proprietăţile uimitoare ale câmpului electromagnetic al fulgerelor, benefice pentru organisme, a fost scos la iveală

Alexandru Voiculescu 02.19.2019
Un nou studiu al cercetătorilor de la Universitatea Tel Aviv a arătat că aceste câmpuri electromagnetice au proprietăţi protectoare pentru organismele care trăiesc în condiţii de stres.

Fulgerul era prezenţa electromagnetică principală în atmosfera Pământului cu mult înaintea descoperirii electricităţii de către om. Există aproximativ 2.000 de asemenea furtuni în orice moment, astfel că oamenii şi restul vieţuitoarelor „s-au scăldat” în câmpurile electromagnetice de frecvenţă joasă timp de miliarde de ani. Aceste câmpuri electromagnetice sunt rezultatul descărcărilor electrice cunoscute drept rezonanţele Schumann, fiind foarte slabe şi dificil de detectat. Savanţii nu credeau că acestea au un impact tangibil asupra vieţii pe Pământ, scrie Phys.

Această concepţie a fost valabilă până la studiul condus de Colin Price de la Universitatea din Tel Aviv, alături de studentul doctorand Gal Elhalel, în colaborare cu Asher Shainberg şi Dror Fixler de la Universitatea Bar Ilan din Israel şi publicat în Nature Scientific Reports pe 7 februarie.

„Am găsit că în condiţii de laborator, câmpurile de rezonanţă Schumann au cu certitudine un efect asupra ţeusturilor vii. Cel mai important efect era că aceste câmpuri de frecvenţă joasă protejau celulele aflate în condiţii de stres. Cu alte cuvinte, atunci când celulele biologice sunt supuse stresului – spre exemplu, din cauza lipsei oxigenului – câmpurile atmosferice rezultate în urma fulgerelor par să le protejeze de leziuni. Acest lucru poate fi asociat rolului evoluţionar pe care aceste câmpuri îl joacă pentru organisme”, a precizat Price.

În cursul numeroaselor experimente de laborator, în care savanţii au indus câmpuri similare cu cele din atmosferă, au fost martorii unor efecte semnificative asupra celulelor vii ale rozătoarelor într-un interval de timp de doar 30-40 de minute. Câmpurile electromagnetice extrem de slabe în intervalul de frecvenţă 7,6-8 herţi au indus un număr de efecte atunci când au fost aplicate celulelor cardiace. Cercetătorii au găsit că aceste efecte sunt temporare, celulele revenind la starea iniţială după întreruperea câmpurilor.

„Este primul studiu care demonstrează o legătură între activitatea globală a descărcărilor electrice şi rezonanţele Schumann şi activitatea celulelor vii”, a declarat Price. „Poate explica de ce toate organismele au activitate electrică în acelaşi interval de frecvenţă joasă, fiind prima dată când o astfel de asociere a fost demonstrată. Poate avea unele implicaţii terapeutice, întrucât aceste câmpuri electromagnetice par să protejeze celulele de leziuni, dar este nevoie şi de alte studii pentru confirmare”, a adăugat cercetătorul.

Cum se formează fulgerele? Oamenii de ştiinţă au o nouă teorie