Home » Știință » Fizicienii au descoperit un tip exotic de electroni care se rotesc precum planetele

Publicat: 26.02.2019
Fizicienii de la Rutgers University au descoperit o formă exotică de electroni care se rotesc precum planetele şi care pot duce la progrese tehnologice în lasere, panouri solare, dispozitive electronice şi altele.

Aceştia se numesc „excitoni chirali de suprafaţă” şi sunt constituiţi din particule şi anti-particule „asociate” care gravitează una în jurul celeilalte pe suprafaţa solidelor. Chiralitatea este o proprietate care apare atunci când două obiecte/entităţi, precum mâna dreaptă şi stângă, care sunt la fel, dar asimetrice şi nu se suprapun în oglindă, scrie Phys.

Excitonii se formează când lumina intensă străluceşte pe suprafeţe solide, înlăturând electronii cu sarcină negativă, lăsând în loc „găuri” cu sarcină pozitivă.

Eventual, electronii se apropie de gaură într-o traiectorie în spirală, anihilându-se reciproc în mai puţin de un trilion dintr-o secundă în timp ce emiteau un tip de lumină numit „fotoluminiscenţă”.

Savanţii au descoperit excitonii chirali pe suprafaţa cristalelor de selenid de bismut, care ar putea fi produse în masă şi folosite pentru diverse materiale şi dispozitive electronice la temperatura camerei.

Dinamica excitonilor chirali nu este foarte clară, iar savanţii doresc să folosească imagistică ultra-rapidă pentru a le studia pe viitor.

FOTO. Fizicienii au ”îndesat” un atom cu alţi atomi şi au descoperit o nouă stare a materiei