Home » Știință » Gena care îi face pe oameni să aibă o căsnicie fericită

Gena care îi face pe oameni să aibă o căsnicie fericită

Publicat: 08.03.2019
Secretul unei căsnicii fericite poate fi ascuns în ADN-ul partenerilor, potrivit unui studiu publicat recent de către cercetători de la Yale, SUA.
În timp ce relaţiile pe termen lung sunt rezultatul unui complex de atracţie fizică, interese şi valori comune, oameni de ştiinţă de la Yale School of Public Health afirmă că au descoperit un rol genetic în fericirea maritală.

Analizând 178 de cupluri căsătorite, cercetătorii au estimat că 4% din variaţia satisfacţiei maritale a oamenilor ar putea fi atribuită prezenţei acestei gene. Deşi procentul este mic, este o influenţă semnificativă având în vedere alţi factori de mediu şi genetici la care cuplurile sunt expuse.

Variaţia genei pe care au identificat-o era într-un receptor al oxitocinei (OXTR rs53576), „hormonul dragostei”, cunoscut pentru rolul pe care îl joacă în legăturile sociale şi ataşamentul dintre mamă şi copil.

Oamenii cu această variantă genetică, cunoscută ca genotipul GG, sunt deja renumiţi pentru empatia, sociabilitatea şi stabilitatea emoţională pe care o manifestă. Având în vedere caracteristicile care pot contribui la o căsnicie fericită şi de succes, nu este de mirare că a fost găsită această variaţie.

Voluntarii care au participat la studiu, având vârste cuprinse între 37 şi 90 de ani, au completat mai întâi un chestionar despre sentimentele lor legate de securitate şi satisfacţie în căsnicie.

Ulterior, acestora li s-a recoltat o probă de salivă care a fost testată de cercetători pentru prezenţa genelor relevante.

Oamenii de ştiinţă au găsit că, atunci când cel puţin un partener avea genotipul GG, cuplul a raportat o satisfacţie maritală semnificativ mai mare, dar şi sentimente de securitate legate de căsnicia lor. Aceste cupluri înregistrau o mai mare satisfacţie în comparaţie cu alte cupluri care aveau genotipuri diferite.

„Studiul arată că ceea ce simţim noi în relaţiile noastre apropiate este influenţat de ceva mai mult decât experienţele pe care le împărtăşim cu partenerii noştri de-a lungul timpului. Într-o căsnicie, oamenii sunt, de asemenea, influenţaţi de predispoziţiile lor genetice şi ale partenerilor lor”, a afirmat dr. Joan Monin, de la Yale School of Public Health, autor principal al studiului.

Oamenii de ştiinţă au mai descoperit că persoanele cu genotipul GG raportau un ataşament mai puţin anxios în căsnicia lor, care era benefic pentru relaţia lor. Potrivit lui Monin, ataşamentul anxios este un tip de insecuritate în relaţii, care se dezvoltă ca urmare a experienţelor din trecut cu membrii apropiaţi ai familiei şi cu partenerii de-a lungul vieţii, şi este asociat cu diminuarea valorii de sine, sensibilitatea ridicată la respingere, precum şi tendinţa de a aştepta aprobare pentru ceea ce faci.

Rezultatele sudiului, publicate în Plos One, reprezintă prima legătură dintre genotipul GG şi succesul în căsnicie, iar cercetătorii vor acum să investigheze efectele lui pe un grup mai mare de oameni.

Habitatele de stridii dispar din Florida pe măsură ce statul american devine din ce în ce mai „fierbinte”
Greta Thunberg, probabil cea mai populară activistă de mediu
Util: cum pot instrumentele digitale să îmbunătățească asistența medicală prin orientarea către pacient
Un nou tratament radical împotriva cancerului
Telescoapele Webb și Hubble vor privi cum nava spațială DART se va prăbuși într-un asteroid
Test de cultură generală. Cât timp îi ia luminii solare să ajungă pe Pământ?
DART, prima misiune de apărare planetară din lume, are loc în doar câteva ore. Tot ce trebuie să știi!
Johann Sebastian Bach, unul dintre cei mai mari compozitori ai tuturor timpurilor
Restricții privind iluminatul public la Paris. La ce oră se sting luminile Turnului Eiffel?
Brazilia a recunoscut că estimările privind recoltele de cafea trebuie îmbunătățite