Home » Stiinta » Savanţii au găsit o bucată dintr-o cometă în ultimul loc în care ar fi putut fi găsită

Autor: Alexandru Voiculescu 04.24.2019
Meteoriţii sunt un fel de tort de fructe: bucăţi din minerale ţinute laolaltă de o matrice din piatră. Aceste incluziuni minerale pot conţine fragmente fascinante ale Sistemului Solar, dar acum savanţii au găsit ceva în premieră. Într-un meteorit găsit în Antarctica în 2002 se găseşte o mică aşchie dintr-o cometă, încapsulată precum o insectă în chihlimbar.

Meteoritul se cheamă LaPaz Icefield 02342 (LAP 02342) şi este o chondrită carbonatică, scrie Science Alert.

Meteoriţii vin într-o varietate de tipuri, desprinse din piese mai mari de rocă spaţială, precum asteroizii sau chiar planete, şi trimise prin spaţiu până când se lovesc de Terra, după ce supravieţuiesc efectelor intrării în atmosferă.

Compoziţia lor poate varia, ceea ce este folosită în clasificare. Chondritele carbonatice sunt printre cele mai primitive, provenind din asteroizii care s-au format acum circa 4,5 miliarde de ani, când Sistemul Solar se forma.

De asemenea, cometele s-au format din acelaşi disc protoplanetar de praf şi gaz care se învârtea în jurul noii stele, dar mult mai departe decât asteroizii, astfel că diferă mult în compoziţie. Conţin multă gheaţă, ceea ce formează coada bine cunoscută atunci când se apropie de Soare. De asemenea, au mult mai mult carbon.

„Atunci când am văzut primele imagini de la microscopul electronic ale materialului bogat în carbon, am ştiut că ne uităm la ceva foarte rar. A fost una dintre momentele uimitoare pe care le trăieşti ca savant”, a precizat Jemma Davidson de la Arizona State University.

Acea aşchie minusculă, care măsoară doar o zecime dintr-un milimetru, are similarităţi mari cu particulele de praf interplanetar şi cu micrometeoriţii despre care se crede că provind din cometele formate în Centura Kuiper de la marginea Sistemului Solar.

Incluziunea sa într-un meteorit sugerează că ar fi migrat spre interior din poziţia sa de start, apropiindu-se de Soare până când a atins regiunea unde s-au format chondritele carbonatice.

Apoi, acum 3-3,5 miliarde de ani după formarea Sistemului Solar, această aşchie a devenit încorporată în asteroidul care s-a fragmentat pentru a produce LAP 02342.

„Pentru că mostra de cometă a devenit înghiţită de un asteroid şi păstrată într-un meteorit, a fost protejată de distrugerile provocate de intrarea în atmosfera Pământului”, a precizat Larry Nittler de la Carnegie Institution for Science. „Ne oferă o imagine a materialului care nu a fost supravieţuit, ajutându-ne să înţelegem chimia Sistemului Solar la începutul istoriei sale”, a adăugat acesta.

Ploaia de meteoriţi Lyride va putea fi admirată pe cerul României în acest sfârşit de săptămână