Home » Stiinta » Fosilele stămoşilor oamenilor arată că aceştia erau adaptaţi şi la mersul biped

Fosilele stămoşilor oamenilor arată că aceştia erau adaptaţi şi la mersul biped

Autor: Adrian Popovici 05.06.2019
Fosilele stămoşilor oamenilor arată că aceştia erau adaptaţi şi la mersul biped
Un studiu publicat recent susţine că oamenii au evoluat dintr-un strămoş care era adaptat şi mersului biped, nu doar vieţii în copaci. Astfel, aflăm că mersul biped nu reprezintă doar o adaptare a hominizilor, fiind preluat de la strămoşii pe care îi avem în comun cu primatele.
Oamenii de ştiinţă reuşesc să descopere noi informaţii în ceea ce priveşte procesul evolutiv în urma căruia a apărut specia noastră Homo Sapiens, conform Futurity. Astfel, cercetătorii de la Universitatea din New York au descoperit că mersul biped al oamenilor reprezintă o formă evoluată a mersului folosit de către un strămoş care se deplasa în mod asemănător cu primatele africane actuale: cimpanzeii sau gorilele. „ În alte cuvinte, strămoşul comun pe care îl avem cu cimpanzeii a fost o maimuţă africană care s-a adaptat şi mersului la nivelul solului într-o anumită măsură”, a declarat Thomas Prang, doctorand al departamentului de antropologie al Universităţii din New York.

Mersul biped

Modalitatea de deplasare a oamenilor este unică în lumea animală şi poate fi atribuită unor multitudini de schimbări care au loc de-a lungul timpului. „Corpul uman a fost modificat dramatic de către procesele evoluţionare de-a lungul mai multor milioane de ani pentru a ne adapta unui stil de viaţă în care aveam nevoie să păşim şi să alergăm mai bine”, a explicat Thomas Prang.

Aceste modificări sunt evidente atunci când analizăm piciorul uman, acesta evoluând pentru a fi un organ de propulsie, al cărui deget mare nu mai este capabil să fie folosit pentru a apuca precum în cazul maimuţelor.

Ardipithecus ramidus- Ardi

Studiul desfăşurat de către Thomas Prang, cercetător al Centrului pentru Studiul Originii Umane (SUA), este concentrat pe studierea fosilelor speciei Ardipithecus ramidus, o specie veche de 4,4 milioane de ani şi originară din Etiopia de astăzi, cu aproape un milion de ani mai în vârstă decât Lucy. Prin măsurarea şi compararea oaselor picioarelor acestei specii se încearcă determinarea relaţiei dintre locomoţie şi morfologie, caracteristicile fizice. De asemenea, prin folosirea unor metode statistice, cercetătorii încearcă să reconstruiască cum arată acest strămoş comun al oamenilor şi al cimpanzeilor.

Prin folosirea acestor metode, aflăm că morfologia estimată a strămoşului nostru comun are multe în comun cu cea a speciilor de maimuţe africane. „Aceste descoperiri sugerează că bipedismul oamenilor este derivat dintr-o formă de locomoţie similară cu cea a primatelor africane, fapt care intră în opoziţie cu interpretările anterioare ale acestor fosile”, a adăugat Prang.

Interpretarea originală a fosilelor Ardi, apărută în anul 2009, sugerează că acestea mare parte dintre caracteristicile împărtăşite de către primatele actuale au origini care pot fi plasate în diferite puncte din spaţiu şi timp. „Oamenii sunt parte a lumii naturale şi adaptarea noastră locomotorie: bipedismul nu poate fi înţeles în afara contextului evoluţiei naturale”, a explicat Thomas Prang.