Home » Stiinta » Au fost descoperite 18 noi exoplanete de mărimea Terrei

Au fost descoperite 18 noi exoplanete de mărimea Terrei

Adrian Popovici 05.24.2019
Au fost descoperite 18 noi exoplanete de mărimea Terrei
Oamenii de ştiinţă au descoperit 18 noi exoplanete de mărimea Terrei, analizând datele NASA cu ajutorul unor metode mai eficiente.

Eforturile depuse de astronomi şi astrofizicieni au condus la descoperirea a peste 4.000 de plante care orbitează în jurul unor stele din afara sistemului nostru solar. Studiile cercetătorilor relevă că peste 96% dintre aceste planete au dimensiuni mult mai mari decât Pământul, fiind comparabile cu planetele gigante gazoase din sistemul nostru solar: Neptun şi Jupiter. Oamenii de ştiinţă recunosc că descoperirile realizate până acum nu reflectă realitatea Universului nostru şi că metodele folosite până acum au făcut ca identificarea unor planete de dimensiuni mai mici, precum Pământul, să fie o prioritate.

Noile planete descoperite au dimensiuni comparabile cu Terra. Cea mai mică având 69% din mărimea planetei noastre, în timp ce cea mai mare este aproximativ de două ori mai mare, conform Science Daily.

În studiile pentru identificarea exoplanetelor, astrofizicienii folosesc metoda tranzitului. Aceasta presupune observarea unei stele şi măsurarea luminozităţii acesteia. Atunci când sunt observate scăderi în ceea ce priveşte lumina, acesta poate fi interpretat ca un indiciu în ceea ce priveşte existenţa unei planete sau a mai multora în jurul stelei studiate.

„Algoritmii standard pe care îi folosim sunt construiţi astfel încât să identifice scăderi bruşte în luminozitatea unei stele”, explică dr. Rene Heller. Ea adaugă următoarele: „În realitate, discul solar apare puţin mai întunecat la margini în comparaţie cu centrul acestuia. Atunci când o planetă se poziţionează în faţa unei stele, ea opreşte mai puţină lumină solară faţă de momentul din mijlocul perioadei de tranzit. Punctul maxim apare în datele noastre cu puţin timp înainte ca steaua să redevină gradual mai luminoasă”.

În aceste condiţii, planetele mari au şanse mai mari să fie observate din cauza impactului semnficativ asupra luminozităţii receptate de instrumentele de observare. În cazul planetelor mici, efectul pe care acestea îl pot avea asupra lumninozităţii devine neglijabil, cel puţin din perspectiva instrumentelor şi algoritmilor folosiţi.

Echipa condusă de René Heller a reuşit să arate că creşterea sensibilităţii instrumentelor folosite poate fi îmbunătăţită şi că, astfel, pot fi descoperite noi exoplanete care ar fi trecut nedetectate.

„Noul nostru algoritm ajută să identificăm o imagine mai realistă a numărului de exoplanete din spaţiu”, a declarat Michael Hippke de la Observatorul Astronomic Sonneberg.